U kunt twee dingen doen in een crisis: op de handrem gaan staan of investeren in oplossingen. Beperkt u de schade met regelingen als de NOW of verandert u uw businessmodel om ook in de toekomst minder kwetsbaar te zijn? Lansigt zegt: kijk vooruit!
In dit vorige artikel besprak Jan van Ginkel aan welke ‘knoppen’ een ondernemer kan draaien om zijn kosten en uitgaven in bedwang te houden in een tijd van crisis. Hoewel die bezuinigingen soms noodzakelijk zijn, creëert u natuurlijk liever kansen.
Corona als kans
Het is vele malen lastiger om in crisistijd uw inkomsten op te krikken, dan om te bezuinigen. Het vergt een bijzondere vorm van ondernemerschap. U moet afstand kunnen nemen van uw dagelijkse werkzaamheden en uzelf de vraag stellen: ''hoe richt ik mijn bedrijf in om zo goed mogelijk aan te sluiten op de wensen van de hedendaagse samenleving?''
Een radicale manier om dit te doen is uw productiemiddelen volledig inzetten op een crisisproduct. Zo willen Toyota, Tesla, Ford, GM en Jaguar Land Rover hun productielijn inzetten om beademingsapparatuur te maken. Filterproducent Afpro en beddenfabrikant Auping zijn gestart met de productie van mondkapjes. Deze voorbeelden zetten aan het denken: welk product kan uw bedrijf leveren dat essentieel is in deze crisis?
Gedwongen aanpassen
De verschuiving naar de productie van beademingsapparatuur of mondkapjes is een radicale aanpassing van het bedrijf, maar ook een tijdelijke. Die producten blijven niet eeuwig nodig.
We zien dat de crisis bedrijven ook dwingt om structurele aanpassingen te maken. Dit zijn soms aanpassingen die ze misschien al veel eerder hadden moeten maken. Er was alleen nooit een noodzaak voor. Nu wel.
Denk aan de bloemenkwekers. Vanwege de fijnmazige distributie van hun producten waren zij heel afhankelijk van de tussenhandel. Nu die distributie wegvalt, blijven ze met hun producten zitten. Dus zoeken ze naar een andere oplossing: direct contact met de consument. Een ander voorbeeld is het in de crisis ineens alomtegenwoordige thuiswerken. Bij Lansigt wisten we best dat veel van ons werk vanuit huis kon. Zelfs klantcontact kan vaak prima via videobellen. Met thuiswerken besparen we kantoorruimte en reistijd. Toch veranderden we niet. We hebben grote kantoren en dure autoregelingen. Deze crisis dwingt ons opnieuw naar die manier van werken te kijken: is die, ook na corona, het beste voor het bedrijf?
Nieuwe verbanden
Aanpassen kan niet alleen op het niveau van een individueel bedrijf. Het is de moeite waard ook te kijken naar aanpassingen in de hele toeleveringsketen. Grijp dit moment aan om uw plek in de markt te herzien. Neem wederom de kwekers: om direct aan de consument te leveren, moeten ze dicht bij die consument hun bedrijf hebben. Anders overleven de bloemen het niet. Als ze niets veranderen aan hun bedrijfsvoering, betekent dat een heel beperkte markt.
Een andere optie is om samen te werken met kwekers op andere plekken. Als een kweker in Bleiswijk samenwerkt met een kweker nabij Parijs, kan een Franse klant bij de Bleiswijker bestellen en door de Parijzenaar van bloemen voorzien worden. De Telegraaf die je in Parijs koopt, wordt immers ook niet in Nederland gedrukt. Toegegeven, hoe unieker uw product, hoe moeilijker dit is. Maar ook uw monopolie op dat product is een keuze.
Kijken naar toekomst
Een crisis maakt duidelijk waar de zwakke plekken zitten voor uw bedrijf, in de eigen bedrijfsvoering en in de rest van de keten. Hoe zorgt u dat u in de toekomst minder kwetsbaar bent? Ga het gesprek aan met leveranciers en afnemers en denk na over een toekomst in het ‘nieuwe normaal’. Bent u afhankelijk van andere bedrijven? Oriënteer op alternatieven. Bent u afhankelijk van mensen die dicht op elkaar werken? Dan moet u misschien investeren in robotisering of automatisering, zodat alle medewerkers voldoende afstand kunnen houden of helemaal niet meer nodig zijn.
De oplossingen waar u voor kiest, kunnen tijdelijk zijn, zoals de productie van mondkapjes, maar moeten eigenlijk structureel zijn, zoals een nieuwe kantoorbezetting of verandering van de distributie. De economie gaat niet meer terugkeren naar hoe die was; er is hoe dan ook aanpassing nodig. Flexibiliteit in de bedrijfsvoering levert daarom kansen op. De vraag is: ''hoe flexibel bent u?''
13 mei 2020
Geplaatst in:
Nieuws,
Blogs,
Corona informatie