Ja maar, ik heb de BelastingTelefoon gebeld en daar zeiden ze... Zo’n opmerking krijgen wij in ons vak nog wel eens te horen. Maar helaas, daar kunt u niet op bouwen. De rechter heeft al meerdere malen bepaald dat geen vertrouwen kan worden ontleend aan uitspraken van een medewerker van de BelastingTelefoon. De reden? De BelastingTelefoon verstrekt slechts algemene informatie en de medewerkers zijn niet bevoegd om bindende uitspraken te doen in specifieke situaties.
De Nationale Ombudsman is een andere mening toegedaan. Hij heeft aangegeven dat een burger er op moet kunnen vertrouwen dat hij de juiste informatie ontvangt van medewerkers van een overheidsinstantie. Het ging om een mevrouw die had gebeld met de vraag of het gaan samenwonen gevolgen zou hebben voor haar toeslagen. Door de medewerker werd haar verzekerd dat dit geen gevolgen zou hebben. Omdat deze informatie niet juist was moest de vrouw uiteindelijk de onterecht ontvangen toeslagen terugbetalen. Toen zij van de Belastingdienst geen reactie kreeg op de door haar ingediende klacht, stapte ze naar de Nationale Ombudsman.
Wordt toch verkeerde informatie verstrekt? Dan vind de Ombudsman een excuus wel op zijn plaats maar niet voldoende. Als door het advies van een overheidsorgaan financieel nadeel is geleden moet de overheid een substantieel financieel gebaar maken dat recht doet aan de gemaakte fout. In dit geval heeft de vrouw het teruggevorderde bedrag alsnog teruggekregen.
Wat wel lastig blijft is het bewijs. Een telefoongesprek staat nu eenmaal niet zwart op wit. En om in aanmerking te komen voor excuses en een schadevergoeding zal u toch op de een of andere wijze moeten aantonen dat u telefonisch contact heeft gehad met de BelastingTelefoon, de vraag die u heeft gesteld en het antwoord dat u daarop hebt ontvangen. Zonder goede aantekeningen van dit gesprek zal dat in ieder geval niet meevallen.
Het blijft nog wel de vraag hoe de rechter hier in het vervolg mee omgaat. Gaat hij in een volgende zaak mee met de mening van de Ombudsman of blijft hij bij het eerdere gerechtelijke standpunt? Maar misschien nog wel belangrijker, hoe gaat de Belastingdienst na deze uitspraak van de Nationale Ombudsman om met mededelingen die worden gedaan via de BelastingTelefoon? Worden er nog wel mededelingen gedaan door de medewerkers? Of komt er een grote disclaimer in het keuzemenu?
Belangrijkste is uiteindelijk dat u zelf gezond kritisch blijft op informatie die u wordt verstrekt door een medewerker van de BelastingTelefoon. Bij de geringste twijfel: vraag het na bij uw adviseur die volledig op de hoogte is van uw situatie en op basis daarvan gericht kan antwoorden in plaats van algemene informatie te verstrekken.
20 oktober 2021
Geplaatst in:
Nieuws