Sinds 1986 is Ben Liebregts werkzaam bij diverse dealers van nieuwe en gebruikte auto’s. Vijftien jaar geleden stapte hij over naar de autogroothandel van Cock van Buren Auto’s. Na anderhalf jaar wordt Ben daar mede-eigenaar. Nu zes jaar geleden nam Ben de zaak volledig over. In zijn werk bij de dealers deed Ben de nodige ervaring op waar hij nu als ondernemer profijt van heeft.

‘Ik zag dat in veel ondernemingen de bakens pas verzet worden als het minder gaat,’ zegt Ben. ‘In feite sta je dan met 1-0 achter. Vrijwel alle ondernemers weten wel dat het verstandig is om ook bij mooi weer naar je kosten te kijken, maar er zijn er weinig die dat daadwerkelijk doen. Toch is het goed om af en toe te kijken of al die abonnementen op kranten en tijdschriften nog nodig zijn. Kun je een betere deal krijgen voor je telecom? Is je marketingbudget nog wel up-to-date of wordt het al jaren aan dezelfde zaken uitgegeven? Heb ik het juiste aantal personeelsleden en zitten ze op de juiste plaats? Het maakt je slagvaardiger in tijden dat het minder gaat.’

Voorraadbeheersing

Hoewel Ben op een gegeven moment merkte dat de handel stroperig begon te worden, was de crisis niet iets dat hij zag aan komen. ‘Doordat onze voorraden op orde waren konden we snel schakelen,’ zegt hij. ‘De markt van gebruikt past zich altijd heel snel aan. In de crisis daalde de inkoopprijs. Wij zijn een tussenstation, kunnen in bulk inkopen voor de dealers en onafhankelijke autobedrijven. Zij konden op hun beurt ook de prijs van de gebruikte auto’s bijstellen. Voorraadbeheersing is daarbij onontbeerlijk. Autobedrijven die een te grote voorraad hebben op het moment dat de prijs onderuit gaat, die krijgen het moeilijk.’

Bijtelingregeling

De auto’s die Cock van Buren inkoopt komen hoofdzakelijk van leasemaatschappijen en faillissementspartijen. Per jaar verhandelt het bedrijf maar liefst 4000 auto’s. ‘Met de bijtellingsregeling bepaalt de overheid in feite welke auto’s er gereden worden. De Toyota Prius bijvoorbeeld is een populaire lease-auto, enkel vanwege de lage bijtelling. Gebruikt is er veel minder vraag naar. Die modellen gaan dan veelal naar het buitenland. Sinds 2008 kennen we de BPM teruggaafregeling, bij export krijgt men de rest BPM terug die nog op de auto zit. Dit betekent dat de exportklant deze auto voor minder kan kopen dan een Nederlander. Er zijn wel restricties, want die teruggave kost de overheid geld.’

Zorg dat je bij de les blijft, is het devies van Ben. ‘Ik heb bewust een kleine organisatie. Ik run dit bedrijf met vijf man. Zaken als transport, boekhouding en werkplaatswerkzaamheden heb ik allemaal uitbesteed. Dergelijke zaken kun je beter aan experts overlaten. Ook hier is het zaak om de kosten reëel te houden. Want uiteindelijk willen we allemaal een goede boterham hebben. Als je zorgt dat iemand iets aan je kan verdienen, dan willen ze graag voor je werken. En daar hebben we dan beiden profijt van.’

Webiste: www.cockvanburenautos.nl

Lees het artikel in de Sigt

1 juni 2016
Geplaatst in: Klant in beeld