Bert Spijksma maakte moeilijke keuzes bespreekbaar en redde in overleg zijn modezaak. Voordat Bert Spijksma de modezaak van zijn vader over nam, werkte hij als intercedent bij een uitzendbureau. ‘Toen ik met een grote reorganisatie werd geconfronteerd, dacht ik 'als ik ooit voor mezelf ga beginnen, ga ik op een andere manier met mijn personeel om'.

Een ingewikkelde branche, zo omschrijft Bert de mode. ‘Eigenlijk is de mode zelf maar een klein onderdeel van de totale werkzaamheden. Er komen zoveel aspecten bij kijken: bedrijfseconomische, personeelszaken; het managen van al die verschillende zaken is soms best ingewikkeld.’

Bert runt de zaak samen met zijn vrouw. Zij is bedrijfsleider, hij concentreert zich op de commerciële kant. En sinds kort assisteert hun dochter in de verkoop en behartigt ze de back-officewerkzaamheden. De inkoop doen Bert en zijn vrouw volledig samen. ‘We hebben één stelregel: als de een het niet ziet zitten, doen we het niet.’

Samen optrekken

Zo trokken ze ook samen op toen zich de crisis aandiende. ‘Eerst merkte we er nog niet veel van. In 2008, vlak voor de crisis echt uitbrak, draaiden we onze beste omzet ooit. Maar in 2009 sloeg dat langzaam om. Jaar naar jaar begonnen we in te boeten op onze omzet. Natuurlijk herinnerde ik me toen de reorganisatie van het uitzendbureau en mijn belofte om dat anders te doen als ik voor de keuze kwam te staan.’

Salaris inleveren

Bert en zijn vrouw riepen het personeel bijeen en legde helder uit hoe ze er voor stonden. We konden het op twee manieren doen: volgens de evenredige afspiegeling, de manier die de wet voorschrijft, of door allemaal een deel van ons salaris in te leveren. Daarbij deden we de toezegging dat als de zaken weer zouden aantrekken, we in evenredigheid het weer zouden vergroten. Het personeel koos voor het laatste.’

Aantrekkende markt

Bert name een jurist in de hand genomen, die met iedereen 1-op-1-gesprekken voerde. ‘De contracten zijn opgebroken en zo zijn we het gaan doen. Dat was een moeilijke periode. Sommigen maakten uiteindelijk toch de keuze om zelf weg te gaan. Zes personen bleven. Nu in 2015 merken we echt dat het weer aantrekt, het wordt drukker in de zaak. Dat is voor ons allemaal fijn om te merken. Het is niet voor niets geweest.’

Website: www.elitemode.nl

Lees het artikel in de Sigt

1 december 2015
Geplaatst in: Klant in beeld