Deze oproep tot mondiaal staakt-het-vuren deed de secretaris-generaal van de Verenigde Naties begin april 2020. Deze oproep kan wat ons betreft ook breder getrokken worden. Dit kan namelijk ook gelden voor organisaties. Denk hierbij aan de communicatie tussen werkgever en medewerker.

Vanaf maart 2020 is de Nederlandse samenleving door alle coronamaatregelen flink veranderd. Werkgevers zijn veelal bezig met de focus op continuïteit van de bedrijfsvoering. De vragen ‘welke kosten worden er gemaakt?’ en ‘waar kan op bezuinigd worden?’ houden werkgevers bezig. Maar houdt u zich als werkgever of manager ook bezig met vragen die het welzijn van uw medewerkers treffen? ’Hoe gaat het met mijn medewerker?’ of ‘welke impact heeft dit virus op mijn medewerker?’.

Is alles koek en ei?

Nederland lijkt eensgezind. Er worden oproepen gedaan om de lokale ondernemer te steunen. Echter horen we inmiddels van klanten dat er scheurtjes komen in de relatie met de medewerker. Men weet elkaar niet altijd te vinden. Dat kan zorgen voor spanningen. Ons advies is om juist in deze tijd te investeren in de relatie met uw medewerkers. Het is belangrijk dat de communicatie soepel verloopt en dat men elkaar begrijpt. Hierbij is transparantie van groot belang. Er zal duidelijkheid gegeven moeten worden wat je van de ander verwacht en/of eist en andersom.

Onze concrete tips:

Zorg ervoor dat u uw medewerkers regelmatig spreekt. Denk niet te groot. Een belletje naar een thuiswerkende medewerker of op kantoor even langslopen kan al voldoende zijn. Stel open en neutrale vragen (wie, wat, waar, wanneer, hoe); Let op uw eigen houding. Toon en lichaamstaal zijn hierbij belangrijk, ook als het contact op afstand is.

We brengen u graag verder. Team LAHRS denkt graag met u mee!

13 mei 2020
Geplaatst in: Nieuws