In 2003 startte Rolien als ondernemer. Haar eenmanszaak van toen is uitgegroeid naar een organisatie in de top honderd van meer dan veertienduizend schoonmaakbedrijven in Nederland. Toch vindt Rolien dat ze geen bijzonder verhaal heeft. “Ik denk dat het vergelijkbaar is met dat van andere ondernemers. Iedere ondernemer moet flexibel zijn, snel schakelen en over doorzettingsvermogen beschikken.”
De route die Rolien van Groeningen met haar bedrijf aflegt, wordt bepaald door de kansen die op haar pad komen. Kansen die Rolien ziet en die ze weet te benutten. “Ik werkte als zelfstandige in de zorg en beheerde daarnaast meerdere onroerend-goedportefeuilles. In de tijd dat ik voor de keuze stond om iemand aan te nemen, kwam ik in contact met de voormalig eigenaresse van Domestic Outsourcing. Zij was op zoek naar opvolging en de werkzaamheden van haar bedrijf pasten helemaal in mijn straatje.” In 2007 nam Rolien Domestic Outsourcing over en werd zo in één klap werkgever met een klein team professionals.
Nichemarkt
Domestic Outsourcing bedient een nichemarkt. Naast de reguliere huishoudelijke hulp voor particulieren thuis, zorgt het bedrijf ervoor dat de woningen van expats schoon en tiptop in orde zijn. Alles wordt geregeld: de wekelijkse schoonmaak, het vullen van de koelkast na een vakantie, het inplannen van een loodgieter, het verzorgen van de kat en de eindschoonmaak na een huurperiode. Via Roliens bestaande onroerend-goednetwerk kwamen er regelmatig verzoeken om mee te dingen naar business-to-business schoonmaakopdrachten. Om op die verzoeken in te gaan werd in 2013 KSV Facilitair overgenomen, een schoonmaakorganisatie.
Algemeen directeur
De overname van KSV Facilitair maakte het noodzakelijk om een algemeen directeur voor de twee werkorganisaties aan te stellen. “Ik ben nooit op zoek geweest naar een zakelijke partner. Daarvoor wil ik te graag autonoom zijn. Maar ik heb wel andere mensen nodig. Als je onderneming groeit, groei je natuurlijk mee en je ontdekt waar je kracht ligt. Je ervaart wat je leuk vindt, maar ook wat je zwaktes zijn. Als ondernemer kijk je vaak naar de horizon en de kansen die op je pad komen. Daarin werd ik soms afgeleid door de organisatie achter mij, omdat niet iedereen alle ondernemersstappen overziet en daarin mee kan. Onze algemeen directeur zorgt voor het bruggetje tussen mij en de organisatie. Dat geeft mij rust en vrijheid én het tilt de organisatie naar een hoger niveau. Het was een grote stap, maar de beste stap die ik heb gezet!”
Basis voor groei
“De afgelopen tijd zijn we hard bezig geweest met het structureren van de interne organisatie. We zijn bijvoorbeeld van drie locaties naar één vestiging verhuisd. Het fundament van de organisatie staat en we hebben een stabiele basis voor verdere groei. Ons doel: gecontroleerde groei.”
Potentiële klanten weten KSV Facilitair goed te vinden, maar de concurrentie is moordend met enorme prijsverschillen tot gevolg. KSV doet bewust niet mee aan de prijzenoorlog. “De schoonmaak kan altijd goedkoper, maar onze organisatie staat voor kwalitatieve dienstverlening. Wij maken reële werkprogramma’s en willen een betrouwbare werkgever zijn. We vertellen onze klanten eerlijk wat er wel en niet mogelijk is,” zegt Rolien. “Daarmee bouwen we aan een lange-termijnrelatie met klanten die onze filosofie delen. We zien dat door goede informatie en dito dienstverlening de houding ten opzicht van de schoonmaak verandert.”
Meer waardering
“Onze mensen werken steeds vaker overdag. Hierdoor zijn ze zichtbaar voor het bedrijf waar ze werken en zijn ze niet meer de anonieme schoonmaker ‘die weer eens iets is vergeten’. We hebben nu een gezicht, waardoor mensen meer besef hebben van onze taken en verantwoordelijkheden. Die schone werkplek en het schone toilet worden daardoor toch net iets meer gewaardeerd.”
Team
Rolien heeft duidelijk oog voor haar werknemers en hun positie in het bedrijf. “Ik wil dat onze werknemers zich kunnen identificeren met onze organisatie: we zijn een team! Wij staan voor binden en verbinden en dat doen wij bijvoorbeeld door onze zogenaamde ‘pizza-avonden’. Op die avonden eten kleinere groepen van onze werknemers gezamenlijk pizza aan onze grote tafel. Daar horen de collega’s elkaars verhalen en wij die van hen. Naast de teambuilding die op zo’n avond plaatsvindt, is de input en mening van onze collega’s zeer waardevol en indien mogelijk doen we daar iets mee. “Al doende leren we en groeien we naar de organisatie die ik uiteindelijk voor ogen heb. Ik heb vertrouwen in de stappen die we zetten en de ontwikkeling van de organisatie die nog voor ons ligt. We kunnen nog veel meer bereiken en denken daarmee net dat kleine verschil in de branche te kunnen maken.”
28 mei 2019
Geplaatst in:
Nieuws,
Magazine Sigt