De zon gaat vaker schijnen en de dagen worden langer, kortom: de zomer komt er weer aan. Traditiegetrouw is de periode rond juni een periode waarin veel organisaties hun jaarlijkse functioneringsgesprekken voeren. Waar de één het als administratief en tijdrovend verplicht nummer ervaart, gebruikt de ander dit gesprek om motivatie en groei nog eens extra te stimuleren. Hoe zorgt u ervoor dat uw functioneringsgesprekken geen tijdsverspilling, maar juist van toegevoegde waarde zijn?
Wat bereik ik met een goed functioneringsgesprek?
- Een goed functioneringsgesprek is een moment om feedback te delen en van gedachten te wisselen. Er is plaats voor zowel verbeterpunten als complimenten van beide partijen.
- Door goede gesprekken te voeren begrijpt u wat er leeft bij uw medewerkers en uw medewerkers begrijpen wat er van hen verwacht wordt. Hierdoor ontwikkelen medewerkers sneller en beter.
- U voorkomt verzuim doordat u vroegtijdig signalen opvangt en daarnaar kunt handelen.
- Medewerkers zijn blijer en tevredener als zij zich gehoord en betrokken voelen. Een logisch en bekend gevolg hiervan is dat uw organisatie beter presteert.
Goede functioneringsgesprekken leiden dus tot betere resultaten.
Hoe maak ik mijn functioneringsgesprekken nuttig?
Of u traditioneel twee keer per jaar gesprekken voert of ‘moderne’ regelmatige, kortere gesprekken hebt, is van ondergeschikt belang. Een goed functioneringsgesprek is in lijn met uw beleid, jaardoelstellingen en de functiebeschrijving van de medewerker. Het gaat erom hoe u in gesprek gaat met uw medewerker.
Laat uw formulieren niet het belangrijkst zijn in het gesprek. Goed luisteren, doorvragen en een goed gespreksevenwicht zijn belangrijker dan een voorgekauwd formulier. In ieder formulier vindt u wel een weg om vast te leggen waar u inhoudelijk over gesproken hebt. Bovendien kunt u uw formulier aanpassen. Uw gespreksvaardigheden maken het functioneringsgesprek van toegevoegde waarde. Geef ruimte aan uw medewerker om zijn of haar verhaal te vertellen. Na het gesprek is het uiteraard zaak om afspraken op te volgen.
Wij denken graag met u mee over uw proces en helpen u met het opzetten van de juiste formulieren. Daarnaast helpen wij u door advies en coaching met het voeren van (betere) gesprekken. Neem gerust contact met ons op!
26 mei 2021
Geplaatst in:
Nieuws