Is de coronacrisis voor u al definitief verleden tijd? In de vier fases die horen bij een crisis - overleven, aanpassen, herstellen en transformeren - zijn veel ondernemers aangekomen in de herstelfase. Alleen bestaat het gevaar dat zij niet doorgaan naar de transformatiefase, maar terugvallen in hun oude patroon. Ze slaan de vernieuwing over en gaan weer op de oude voet verder.

Hoe voorkomt u die terugval? Ik zou u willen aanmoedigen om de lessen uit de coronacrisis gewoon eens op papier te zetten. Vraag uzelf af of u deze lessen ook heeft ingevoerd in het bedrijf. Wij hebben bij Lansigt bijvoorbeeld geleerd dat het digitale werken veel voordelen biedt.

Zo hebben we gemerkt dat veel communicatie heel goed via het scherm kan, beter dan over de telefoon. Al zijn er natuurlijk gesprekken die nog steeds het beste in persoon kunnen plaatsvinden, we hebben met de nieuwe werkwijze de zakelijke reistijd flink ingekort.

Ook is thuiswerken inmiddels een vast onderdeel van het weekritme. Minder reistijd geeft medewerkers meer rust en ze kunnen ongestoord werken. Op kantoor werken heeft dan weer als voordeel dat je snel even met een collega kunt overleggen en dat is erg prettig voor het proces. Om dat in het thuiswerken te ondervangen, hebben we geleerd dat een goede chat-functie essentieel is.

Een andere belangrijke les is dat een drukke agenda niet per se nodig is om goed te kunnen ondernemen. Integendeel, het ontbreken van avondafspraken en dergelijke heeft (bij mij in ieder geval) tot veel rust geleid.

Het lijkt er echter op dat dit nu ruim wordt ingehaald. Restaurants zitten avond aan avond vol en de vele netwerkactiviteiten worden weer volop opgestart. Voor je het weet ben je weer net zo druk als vóór de crisis. En die drukte, dat is iets waar we de komende tijd veel last van zullen hebben. Personeelsgebrek zorgt voor extra druk op de bestaande medewerkers, terwijl er juist meer werk moet worden gedaan. “Accountancy zucht onder groei, kwaliteit en personeel,” schreef de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onlangs. Dat zal bij u waarschijnlijk niet anders zijn.

Om met druk en drukte om te gaan, is veerkracht nodig: persoonlijke veerkracht en organisatie-veerkracht. Een belangrijk element om die veerkracht te verhogen, is een cultuur van waardering. Mensen die zich gewaardeerd voelen, zijn extra gemotiveerd en beter bestand tegen stress. Moedig elkaar dus aan om in gesprek te gaan over hoe u die cultuur van waardering in uw eigen organisatie voor elkaar krijgt. Dat wordt zeer gewaardeerd!

6 december 2022
Geplaatst in: Nieuws, Blogs, Lansigt, Magazine Sigt