De bijtelling voor de auto van de zaak is en blijft een boeiend onderwerp. En dan niet alleen politiek gezien, waar het percentage van de bijtelling met enige regelmaat wijzigt. Denk alleen al aan de periode dat er een verlaagd percentage kwam om minder milieu belastend gedrag te stimuleren. Totdat deze stimulans zodanig aansloeg dat het milieu de schatkist te veel ging kosten. En dat maakt mensen creatief en ze gaan op zoek naar andere wegen om de bijtelling te beperken of zelfs achterwege te kunnen laten.

De meest logische manier om de bijtelling te beperken is door de auto van de zaak niet privé te gebruiken. Want als op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé wordt gereden met de auto van de zaak dan mag de bijtelling achterwege worden gelaten. Maar dan zal dit minimale privégebruik wel moeten worden aangetoond.

Het aanbod van digitale rittenregistratiesystemen is inmiddels zo groot dat het maken van een keuze onmogelijk lijkt zonder goede navigatie. Maar dan is er altijd nog een eenvoudig alternatief: een schriftje en een pen. Dat zou bovendien ook wel eens een goedkope oplossing kunnen zijn.

Dat moet de man uit een onlangs gepubliceerde uitspraak van de Rechtbank Den Haag ook hebben gedacht. Iedere rit werd keurig door hem genoteerd. Maar keurig is iets anders dan nauwkeurig, zo oordeelde de rechter. Want om aan de wettelijke eisen te voldoen moeten niet alleen de datum en de begin- en eindstand van de kilometerteller worden genoteerd. Ook het begin- en eindadres moet in het schriftje worden genoteerd. En als van de gebruikelijke route wordt afgeweken door bijvoorbeeld files of wegafsluitingen, dan moet dit ook worden genoteerd.

De man gaf aan hij niet wist dat hij zo nauwkeurig moest zijn met het registreren van de ritten. Dat kan uiteraard, maar volgens de rechter heeft dat wel gevolgen. Want als iemand een belastingvoordeel wil genieten dan moet hij zich ook verdiepen in de voorwaarden en administratieve verplichtingen waaraan moet worden voldaan om voor het voordeel in aanmerking te komen.

Helaas bleek hier achteraf dat het schriftje een duurdere oplossing was dan een digitaal rittenregistratiesysteem. Maar dat is dus te voorkomen, want met een juiste en volledige vastlegging is ook met een schriftje prima aan te tonen dat de auto van de zaak (nagenoeg) niet privé wordt gebruikt.

Wil je weten of jouw schriftje aan de voorwaarden voldoet? Laat het ons weten, wij kijken graag met je mee om te voorkomen dat goedkoop duurkoop wordt en er voor te zorgen dat jouw auto zonder bijtelling kan blijven.

Renger Kok
Belastingadviseur bij Lansigt accountants en belastingadviseurs
We houden de wet- en regelgeving voor u in de gaten, zodat ons advies en begeleiding altijd gebaseerd zijn op de meest actuele informatie.

2 februari 2023
Geplaatst in: Blogs