Het kan niemand zijn ontgaan, de brandstofprijzen schoten de afgelopen maanden omhoog. Met name de oorlog in de Oekraïne zorgde voor grote onrust op de gas- en oliemarkt. Het gevolg was de enorme prijsstijging die duidelijk merkbaar werd bij de tankstations.

Als compensatie voor de koopkrachtgevolgen van de hoge brandstofkosten heeft het kabinet per 1 april 2022 de accijns op benzine, diesel en LPG met 21% verlaagd. Deze maatregel blijft in ieder geval van kracht tot eind 2022. Afhankelijk van het verdere prijsverloop zal nog worden gekeken of aan het einde van dit jaar een verlenging van deze maatregel nodig is.

Ondanks deze maatregelen zijn de brandstofprijzen nog steeds een stuk hoger dan voorheen. En zéker dan in 2006 toen de maximumprijs voor benzine een record bereikte van € 1,52 per liter. Natuurlijk kunnen er ook andere jaren worden gekozen waardoor het verschil met de huidige prijzen nóg groter wordt. Maar de keuze voor een vergelijk met 2006 is niet toevallig. Het bedrag van de onbelaste reiskosten vergoeding staat namelijk sinds 2006 op € 0,19 per kilometer.

Diverse organisaties zijn al eens in de bres gesprongen voor de verhoging van dit bedrag, maar steeds zonder resultaat. Een dergelijk verzoek werd steeds weggewuifd met de redenering dat het werkgevers vrij staat om meer te vergoeden dan € 0,19 en dat ze hiervoor eventueel de vrije ruimte van de werkkostenregeling kunnen gebruiken.

Het coalitieakkoord leek wat lucht te geven. Hierin staat dat het kabinet de onbelaste reiskostenvergoeding met ingang van 2024 wil verhogen. De Tweede Kamer nam vervolgens een motie aan waarin de regering wordt verzocht om te bezien of een verhoging van de onbelaste reiskostenvergoeding al in 2023 mogelijk is.

Uit de voorjaarsnota van het kabinet blijkt inmiddels dat het bedrag van de onbelaste reiskostenvergoeding per 1 januari 2023 wordt verhoogd naar € 0,21 en in 2024 verder stijgt naar € 0,23 per kilometer.

De in de voorjaarsnota genoemde verhogingen staan lang nog niet in verhouding met de ontwikkeling van de brandstofprijzen sinds 2006. Zullen we het dan maar houden op een goed begin? Nu de andere helft van het werk nog. Dus blijven we hopen op een verdere stijging van de onbelaste reiskostenvergoeding. En uiteraard op een daling van de prijzen aan de pomp.

Renger Kok: Belastingadviseur bij Lansigt accountants en belastingadviseurs

We houden de wet- en regelgeving voor u in de gaten, zodat ons advies en begeleiding altijd gebaseerd zijn op de meest actuele informatie.

23 mei 2022
Geplaatst in: Nieuws, Blogs