Hoewel je een kinderdagverblijf zou kunnen rekenen tot de softe sector, leidt Esther Stokkel haar onderneming Pimmetje volgens strikte bedrijfseconomische principes. Voor de start schreef ze een gedegen ondernemingsplan, ze bouwde een stevige, financiële buffer op en stuurt nu mede op maandelijkse cijfers.

Esther begon Kinderdagverblijf Pimmetje in 2001. ‘Vanuit mijn achtergrond in de kinder- en jeugdpsychiatrie ontwikkelde ik een idee hoe kinderopvang anders zou kunnen. Ik wilde wat goed is voor het kind als uitgangspunt nemen en meer focus op kwaliteit leggen.’  

Buffer

Voor de naschoolse opvang van kinderen van 4 tot 13 jaar besloot Esther in 2011 een tweede pand te huren. In aanloop naar die uitbreiding bouwde ze een goede financiële buffer op en hield ze goed overzicht over de cijfers. ‘Ik wist dat als ik mijn ondernemingsplan volgde, ik goed zou uitkomen. En als het een keer niet klopte, dan kon ik op basis van de cijfers tijdig bijsturen. Het werd mijn redding in 2013 toen de crisis ook zijn weerslag vond in de kinderopvang. Toen was de financiële buffer een uitkomst en hielpen de cijfers om de overcapaciteit van personeel tegen te gaan. Daarnaast investeerden we in een gedegen marketingplan en de inzet van Adwords op Google. Dat leidde ertoe dat we in 2014 ons beste jaar ooit draaiden. Een andere opvang ging failliet en ouders wisten ons te vinden. Ook een positieve “schoolpleinpraat” hielp.’  

HR-vraagbaak via Lansigt

Sinds kort werkt Esther met LAHRS, het nieuwe Loon Advies en HR Solutions-systeem van Lansigt. Ze zat zelfs in de pilotgroep, want op het vorige systeem had ze wel het een en ander aan te merken. ‘Dat zat voor mij niet logisch in elkaar. Bij het invullen hield ik altijd een spiekbriefje bij de hand. Wat dat betreft is LAHRS veel logischer en zijn mutaties veel sneller ingevuld. Nu hebben wij als kinderdagverblijf qua verloning een lastige cao, dus blijven controles achteraf altijd nodig. Ook dat verloopt met dit systeem veel beter. Bovendien kun je er veel meer managementinformatie uithalen rond salaris en personeelszaken. Het functioneert daarmee als een HR-vraagbaak. Voor iemand zoals ik die gek is op cijfers, is LAHRS dan ook een welkome ondersteuning in de bedrijfsvoering.’   Lees het interview in de Sigt

28 juni 2017
Geplaatst in: Klant in beeld