Ziet u functiebeschrijvingen als administratieve rompslomp? Het tegenovergestelde is waar. Ze kunnen juist een belangrijke basis voor uw personeelsbeleid zijn. Waarom en hoe? Dat leg ik u graag uit.

Hoe krijg ik overzicht en inzicht in wie doet wat?

Met een omschrijving per functie van de taken, verantwoordelijkheden, kennis en vaardigheden van de medewerker. Dit geeft u inzicht in wat u van uw medewerkers (mag) verwacht(en). Door alle taken in uw bedrijf onder te brengen in één van de functiebeschrijvingen weet u zeker dat alle taken uitgevoerd worden. Ook kunt u makkelijk schuiven met taken wanneer dat op een later moment logischer is qua verdeling.

Hoe waardeer ik een functie?

Kent u dat? Een medewerker klopt bij u aan voor salarisverhoging. Hij of zij doet zoveel extra in zijn functie, dat volgens de medewerker meer salaris gerechtvaardigd is. Door een goede functiebeschrijving kunt in eerste instantie vaststellen of de medewerker echt meer (of minder) doet dan wat u heeft afgesproken. Daarnaast maakt een goede functiebeschrijving de functie vergelijkbaar met andere functies of andere werkgevers. Zo kunt u de juiste arbeidsvoorwaarden koppelen aan de functie.

Wat bespreek ik in functionerings- en beoordelingsgesprekken met mijn medewerker?

Een goed functionerings- of beoordelingsgesprek kan niet zonder functiebeschrijving. Het is niet mogelijk (of eerlijk) om een medewerker te beoordelen op iets waar hij of zij zelf geen weet van heeft. Alleen een functiebeschrijving kan uitsluitsel bieden. Hiermee heeft u samen dezelfde verwachtingen wat de functie betreft. Ook geeft het u een goede zelfcheck: is het redelijk wat u van de medewerker verwacht?

Welke ontwikkeling moet ik mijn medewerker laten maken?

Aan de hand van uw functiebeschrijving kunt u snel vaststellen wat de medewerker al goed kan, of waar nog ontwikkeling mogelijk is. Door complete functiebeschrijvingen weet u ook of de ontwikkeling persoonlijk is, of dat u collectief kennis of een vaardigheid moet ontwikkelen. Met de juiste omschrijving zet u uw opleidingsbudget dus optimaal in.

Ik heb een vacature, wat beschrijf ik daar in?

Hier biedt uw functiebeschrijving weer uitkomst. Uw laatste indrukken van wat een (oud) medewerker doet, zijn vaak maar een fractie van de totale werkzaamheden. Het succes van een medewerker zit hem vaak juist in wat minder opvalt aan de buitenkant. Door succesfactoren (kort en bondig) in een functiebeschrijving vast te leggen, weet u in geval van een vacature precies wat en wie u zoekt.

Kan ik hulp krijgen bij het opstellen van functiebeschrijvingen?

Ja, dat kan! Wij helpen u graag. Door onze ervaring met het opstellen van functiebeschrijvingen bent u sneller klaar en zijn uw omschrijvingen completer, waardoor u zich kunt focussen op uw primaire proces.                                                                                                                           

25 januari 2024
Geplaatst in: Blogs