Elektrische auto’s zijn heel stil, je hoort ze vaak niet aankomen. Het zijn hooguit de banden op de weg die nog wat geluid veroorzaken. Binnen in de auto komt daar nog wat windgeruis bij, maar al met al ontbreekt het geluid van een traditionele verbrandingsmotor. Dat maakt de auto zelf enorm stil.
Tot nu toe zijn de fiscale voordelen op de aanschaf alleen voorbehouden aan de zakelijke rijders van deze stille bolides. Komende zomer gaat daar verandering in komen. Naar verwachting kunnen particulieren vanaf 1 juli subsidie aanvragen bij de aanschaf of private lease van een elektrische auto. Voor een nieuwe elektrische auto zou de subsidie € 4.000 gaan bedragen en voor een gebruikt exemplaar € 2.000.
Volgens de minister van milieu hikken de mensen aan tegen de aanschafprijs van elektrische auto’s. De regeling is dan ook bedoeld om elektrisch rijden in een middenklassenauto dichterbij te brengen voor particulieren. Daarom komen alleen elektrische auto’s met een cataloguswaarde tussen de € 12.000 en € 45.000 in aanmerking voor de subsidieregeling. Voorwaarde daarbij is dat de actieradius van deze auto’s minimaal 120 kilometer is. Ook moet de auto enkele jaren in Nederland bij dezelfde eigenaar blijven. Eigenaren die binnen 3 jaar hun gesubsidieerde elektrische auto verkopen moeten een deel van de ontvangen subsidie terugbetalen. Bij private lease stopt de subsidie, die maandelijks wordt uitbetaald, als het leasecontract binnen 4 jaar wordt beëindigd.
Om misbruik te voorkomen kan de subsidie alleen worden verkregen bij de aankoop of lease via een erkend bedrijf. Ook kan een particulier slechts één keer subsidie aanvragen. Omdat het de verwachting is dat elektrische auto’s een steeds lagere aanschafprijs krijgen loopt het subsidiebedrag de komende jaren voor nieuwe auto’s terug tot € 2.550 in 2025. Voor gebruikte auto’s blijft de subsidie de komende jaren ongewijzigd.
Vooralsnog is Nederland het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van gebruikte auto’s invoert. De werkelijke reden om deze subsidie in te gaan voeren is overigens niet het verkleinen van de actieradius tussen elektrische auto’s en particulieren. In het klimaatakkoord van juni vorig jaar was al afgesproken elektrisch rijden te stimuleren, en daar is dit de uitwerking van.
Om dit alles op een goede manier te kunnen realiseren komen er meer oplaadpunten en wordt er geïnvesteerd in de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk. Want ook al is een rijdende elektrische auto van zichzelf al stil, een elektrische auto met een lege accu is nóg stiller!
Het stimuleren van elektrisch rijden onder particulieren slaagt alleen maar als de regeling aan sluit bij de wensen van de particulieren. Daarom wordt belangstellenden de gelegenheid gegeven om via een website van de overheid hun ideeën of opmerkingen over de regeling mee te geven. Uiteindelijk moet de definitieve versie van de regeling gaan leiden tot herrie rond de verkoop van elektrische auto’s en minder herrie op de weg.
17 maart 2020
Geplaatst in:
Nieuws