Van hebben naar gebruiken. Christian den Heijer breekt met Fietslease Holland de traditionele fietsenbranche open. “Over een paar jaar is een leasefiets gemeengoed, net als de leaseauto. Als wij nu een goede basis neerzetten, lopen we weg van de concurrentie.”

De trigger voor Christian om Fietslease Holland op te richten, was de afschaf­fing van het Nationaal Fietsenplan in 2015. In de fietsenzaak waar hij werkte was dat jaar een enorme run op ‘fietsen van de zaak’. “Daarna was er geen goede regeling meer, terwijl het al jaren in de top 5 van meest gewilde secundaire arbeidsvoorwaarden staat. Ik vroeg me af of ik een constructie kon verzinnen om de fiets van de zaak te behouden. Toen kwam ik op leasen.”

Christian staakte zijn studie - “Ik had toch het gevoel dat ik er alleen irrelevante dingen leerde” - en ging aan de slag. “Ik heb alles zelf uitgezocht. Eerder heb ik wel een bedrijfje gehad dat websites maakte, maar dit was mijn eerste serieuze onderneming. Ik had niks dichtgetimmerd, nog geen specifieke doelgroep of product. Ik ben begonnen met het ontwerpen van de huisstijl en ik verzamelde de nood­zakelijke fiscale kennis. Ik dacht, ik zie wel hoe ver ik kom.”
Om fietsen te kunnen verleasen had Christian wel fietsen nodig, en dus kapitaal. Het viel niet mee om dat bij elkaar te krijgen. “Ik moest elektrische fietsen aanschaffen à 2000 euro per stuk en kreeg pas verspreid over maanden mijn geld terug. Ik moest dus lenen, maar banken vonden mijn bedrijf geen goed idee.” Christian ging noodgedwongen op zoek naar privé-investeerders. “Dat ging bijna per fiets.”
Deze tactiek werkte tot hij in 2017 twee orders kreeg van beide vijftig fietsen. “Ik dacht, mijn track record is inmiddels goed genoeg, die investering komt wel rond. Maar de banken wilden nog steeds niet.” Christian zocht weer naar privé-investeerders, maar in zijn kennissenkring waren inmiddels niet veel mensen meer te vinden die hem nog niets hadden geleend. Intussen liet zijn betaling aan de leverancier langer en langer op zich wachten. “Het was kantje boord. De leverancier dreigde zelfs de fietsen bij de klant terug te halen. Pas de avond voor zijn ultimatum had ik de financiering binnen.”

Traditionele branche opgeschud

Het drukte Christian met zijn neus op de feiten: zo kon het niet langer. Hij had echt een financiële partner nodig. “Toen ben ik op zoek gegaan naar financieringsmaatschappijen, gewoon via Google. Op zoekpagina 8 was het eindelijk raak.”
Achteraf gezien verbaast het Christian niet dat het moeilijk was om voet aan de grond te krijgen met zijn bedrijf. “Fietsleasing was helemaal nieuw. De branche heeft honderd jaar stilgestaan en het is pas het laatste decennium dat online spelers de markt flink hebben opgeschud. Grote (online) bedrijven duwen de klassieke fietsenwinkel nu naar de marge.”

Ontwikkeling aan voor- en achterkant

Afgelopen jaar raakte Fietslease Holland in een stroomversnelling. Na twee jaar overleven, groeide het bedrijf van een eenmanszaak naar een bv met zes personen in dienst. Het aanbod ontwikkelde zich van een fiets op afbetaling tot een compleet ontzorgpakket. “We richten op bedrijven en nemen zoveel mogelijk drempels voor hen weg. We motiveren het personeel om een fiets af te nemen, bieden een softwareportal om alle fiscaliteiten door te rekenen en geven advies over de voor- en nadelen. Daarnaast betalen we de fiets­verzekering en reparaties en bieden volledige accugarantie, zelfs na de fabrieksgarantie.”
Ook aan de leverancierskant is hard gewerkt. Met een persoonlijke benadering en eerlijke prijzen wil Christian fietsendealers aan zijn kant krijgen. “Grote (online) bedrijven vragen dealers enorme kortingen op de inkoopprijs. Tegelijkertijd zetten ze hun eigen verkoopkanalen in de markt. Zo maken ze dealers kapot. Wij betalen wel 100 procent van de kostprijs omdat we de meerwaarde van een fietsenwinkel zien. Zij zijn voor ons een volwaardige partner, niet alleen een uitleverkanaal.”

Naar de koppositie

Vanaf januari 2020 is er een nieuwe, simpelere regeling voor de fiets van de zaak en die levert Fietslease Holland grote, nieuwe klanten op. “Met dat vooruitzicht ben ik blij dat ik niet langer alles zelf hoef uit te vogelen, want we kunnen ons geen fouten permitteren. De markt ontwikkelt zich nu heel snel en ook de grote jongens springen daarop in. Maar ik maak me geen zorgen. Er staat nu een stabiel bedrijf waarmee we de komende jaren de toonaangevende speler gaan worden.”

Corona-update


Het interview werd afgenomen voordat corona toesloeg. Hoe is het Fietslease Holland vergaan in de tussentijd?

“Het jaar loopt niet zoals gepland,” geeft Christian gelijk toe. “We werken normaal veel samen met fietsen­winkels, maar die hebben het zwaar. Onze buitendienst blijft binnen en onze prognoses blijven achter.” Toch gaat het niet slecht met het bedrijf. “We hebben veel langlopende contracten en die lopen door. Slechts een klein groepje heeft uitstel van betaling aangevraagd. Ook de particuliere markt loopt redelijk door.” Bovendien ziet de eeuwige optimist kansen voor de toekomst. “De verwachting is dat deze crisis gaat zorgen voor een nieuwe mobiliteit: volgens onderzoek gaan we voor 15% tot 20% minder voor de auto kiezen. Dankzij het vele op afstand werken zien we dat we geen auto nodig hebben, terwijl het onderhoud wel duur is. Dat opent perspectieven voor fietslease.”

Lansigt


In het groei-jaar 2019 heeft Fietslease Holland contact gezocht met Lansigt. “Het paste bij de fase waar we in zaten,” zegt Christian. “We hadden hen nodig om de juiste stappen te zetten van een eenmanszaak naar een bv. De sessies met Leendert van der Wel waren daar heel nuttig voor.”
Bovendien kan Fietslease Holland de fiscale kennis van Lansigt goed gebruiken. Christian zit dan wel in de fietsenbranche, in de praktijk is zijn bedrijf vooral bezig met contractmanagement.
“Ontwikkelingen in fiscale wet- en regelgeving zijn voor ons heel belangrijk en Lansigt helpt ons die goed in de gaten te houden. Eerst moest ik daar zelf veel tijd in steken, nu kan ik gebruik maken van hun ervaring.”

Leendert van der Wel, relatie­beheerder bij Lansigt: “Ik geniet van het enthousiasme en het ondernemerschap van Christian. Met onze samenwerking kunnen we zijn onderneming in de volgende fase brengen.”

25 juni 2020
Geplaatst in: Nieuws, Klant in beeld, Magazine Sigt