In 2010 besloot Wilhard Oldengarm het roer om te gooien. Na een carrière waarin hij zich van verkoper van melkrobots tot leidinggevende bij een marktleider in de airconditioning had opgewerkt, begon hij voor zichzelf. “Ik zag de potentie om met dezelfde technologie ook te verwarmen. Bij het bedrijf waar ik werkte voelde ik niet de vrijheid om hiermee door te pakken. Toen wist ik: ik moet dit zelf gaan doen.”

Innoveren en ondernemen zit Wilhard in het bloed. Zijn vader was agrariër en een van de eersten met een ligboxstal. Wilhard zelf begon als verkoper van de allereerste melkrobots in Nederland. “Maar ik werd doodongelukkig van langs de deuren gaan om een product te verkopen. Ik had meer in mijn mars.”

Hij vond werk bij een klein bedrijf in de aircobranche “om maar een baan te hebben”. De markt explodeerde en Wilhard groeide mee tot leidinggevende bij een van de marktleiders in Nederland. Tot hij in 2010 Dutch Heat Pump Solutions (DHPS) startte met een groot idee. “Ik wilde impact maken, een product ontwikkelen dat de energietransitie versnelt en de markt verandert.”

Warmtepomp op zolder

Onderdeel van de energietransitie is dat huis­houdens omschakelen van een cv op aardgas naar warmtepompen. “Maar ik zag niet voor me dat elk huishouden een herrie makende warmtepomp in de tuin zou zetten die vervolgens met lelijke leidingen over de gevel bij de boven­verdieping het huis ingaat. Bij oude huizen hangen de meeste cv’s op zolder, dus idealiter komt daar ook de warmtepomp.”

Wilhard ging aan de slag met zijn idee. “Ik pakte met een bevriende installateur een standaard dakraam uit de bouwmarkt; daar moest in ons concept de warmtepomp in passen.” Zo ontwikkelde Wilhard de HydroTop, een systeem waarbij de warmtepomp in een geluidswerende bak wordt geplaatst, een soort omgekeerde dakkapel.” HydroTop is het enige product op de markt met een officiële geluidscertificering. Een gegeven waar Wilhard terecht trots op is.

Installatie in 6 minuten

Toch is het niet de technologie, maar de installatie die volgens Wilhard de grootste factor is voor het succes van de HydroTop. “We plaatsen een systeem in 6 minuten. Dat is een enorm voordeel in een markt waar het tekort aan technisch personeel een grote bottleneck is.”

De HydroTop werd oorspronkelijk alleen in combinatie met een warmtepomp verkocht door DHPS. In 2018 koppelde Wilhard de productie van de HydroTop los van de levering en installatie van de warmtepompen met DHPS. HydroTop Works werd een zelfstandig bedrijf. De HydroTop werd compatibel gemaakt met meerdere merken en bediende vanaf dat moment meerdere klanten.

Assortiment verbreden

Terwijl HydroTopWorks verder innoveerde, maakte DHPS een aantal zware jaren door met de coronacrisis, het containerschip dat het Suezkanaal blokkeerde en de oorlog in Oekraïne. “We waren exclusieve distributeur van Panasonic, maar zij konden geen warmtepompen meer leveren. We zijn overal in Europa warmtepompen gaan zoeken en hebben voor miljoenen aan apparaten verzameld.”

Hierna besloot Wilhard niet meer afhankelijk te willen zijn van één merk en verbreedde het assortiment. “Nu is de warmtepompmarkt weer in crisis. Als we een exclusieve distributeur waren gebleven, hadden we dat niet overleefd.”

Internationale ambitie

Er liggen nog volop kansen voor zowel HydroTopWorks als DHPS. Zo is Wilhard onder andere benaderd door Bosch UK, die verbijsterd was door de snelle installatie. “Om in Engeland te werken hebben we  echter allerlei certificeringen nodig. Dat duurt lang en kost geld, zonder garanties. Maar dat risico hoort erbij en Bosch UK is er alles aan gelegen dat het lukt, dus ik heb er vertrouwen in.”

Er zit in ieder geval nog voldoende rek in de capaciteit. “Nu rijden twee installateurs ‘s ochtends met een vrachtwagen met zes systemen naar Amsterdam; voor de middag hebben ze alles al geïnstalleerd. In een grotere vrachtwagen passen veertien systemen, dan verdubbelen we de capaciteit zonder dat we extra mensen nodig hebben. Rijden ze met twee vrachtwagens, dan verdubbelen we nog eens.”

Alles staat klaar voor de volgende stap, en zo heeft Wilhard het het liefst. “Ik heb geleerd dat je eerst een goede organisatie moet neerzetten voordat je echt kunt groeien. Je kunt je naam maar één keer te grabbel gooien.”

17 januari 2025
Geplaatst in: Magazine Sigt