Dirk-Jan Hijdra loopt door zijn ‘werkende showroom’, waar elke werknemer een ander bureau uit het assortiment ‘test’. Je zou het haast niet meer verwachten, zo’n grote ruimte voor een branche die steeds meer online zit. Dirk-Jan lacht: “De webshop is een leuke drager, maar er moet actie worden ondernomen op vragen van klanten, dat maakt het verschil. De uitdaging is om te laten zien dat je bij mij dat beetje extra krijgt, een product++.”

Het begon met een kantoorvakhandel in Langeraar. Dirk-Jan Hijdra nam de winkel over en ging bijna uit het niets op zoek naar klanten. "Ik ben gewoon de weg op gegaan. Zo heb ik mijn eerste klantenbestand opgebouwd." Dat bestand groeide snel en het winkeltje werd te klein. "Ik had opslag in mijn huis, bij de buren en bij een boer. Ik rolde een zonnescherm uit om de spullen voor mijn deur droog te houden."
Vier jaar later kocht hij de grond onder het huidige pand in Leimuiden. Een flinke investering, maar Dirk-Jan had vertrouwen. "Ik denk dat toen zeven van de tien bedrijven in Nieuwkoop, Nieuwveen, Ter Aar en Leimuiden klant was. Leimuiden lag aan de rand van mijn verzorgingsgebied, dus kon ik van daar gemakkelijk uitbreiden." Het heeft gewerkt, want nog steeds is Hijdra een grote speler in de regio.

Stroomlijnen en dienstverlenen

Dat hijdra.com al ruim twintig jaar op dezelfde plek zit, betekent niet dat er niets veranderd is. Met name de opkomst van digitalisering heeft zijn sporen nagelaten. Dirk-Jan verruimde zijn assortiment met meubels en apparaten en zette al vroeg een nette webshop op. "Toch kun je als zelfstandig ondernemer in mijn branche niet op producten concurreren met de grote ketens. Mijn artikelen zijn niet uniek - je kunt het op nog honderd plekken krijgen - en op prijs verlies je het." Het dwong Dirk-Jan om twee dingen te doen: zijn processen verbeteren en zijn markt herdefiniëren. Dat eerste deed hij vier jaar geleden. "Ik besloot een volledig nieuwe online omgeving te installeren. Het moest een sterker onderdeel van ons bedrijf worden. Dat was een ingrijpende beslissing, maar nodig." Tot dat moment waren alle bedrijfsgegevens verspreid over verschillende systemen die niet efficiënt samenwerkten. Dirk-Jan wilde alles integreren: een nieuwe website, crm, logistiek, voorraadbeheer - alles onder de nieuwe naam ‘hijdra.com’. "Ik dacht, als ik het niet doe, leg ik het op lange termijn af." Service leveren stond bij hijdra.com altijd al hoog in het vaandel, maar heeft de laatste jaren een nieuwe focus gekregen: advies over de ideale werkplek. "We komen langs en kijken of een kantoor optimaal is ingericht qua comfort en concentratie. Zo bouwen we een persoonlijke relatie op met de klant. We gaan van producten naar projecten. We geven advies op maat, handelen garanties af met de fabriek en regelen het vervoer van onze spullen. Ik wil positief verrassen met onze service."

Gezond werken

Om zeker te zijn dat hijdra.com goed advies geeft op het gebied van een gezonde werkomgeving, nam Dirk-Jan eerst zijn eigen bedrijf onder de loep. "We zijn een uitgebreid traject aan­gegaan met een vitaliteitscoach, diëtiste en aandacht voor loopbaan­planning. Nu gebruiken we onze ervaring om de klant te adviseren. En dat werkt.” Een gezonde werkomgeving werkt het beste als die tot stand komt in samen­spraak tussen werkgever en werknemer, vertelt Dirk-Jan. "Ik trek samen op met verschillende partijen om beleidsideeën te vertalen naar een prettige werkplek in de praktijk.
Een zit-stabureau klinkt bijvoorbeeld goed op papier, maar is niet voor iedereen de oplossing."  Voor Dirk-Jan is het advies over vitaliteit een logische stap in zijn bedrijf. “Met de verder­gaande digitalisering is het belang­rijk om de werkomgeving opti­maal af te stemmen op de werknemer, zodat die goed geconcentreerd en dus productief blijft. Hijdra levert de juiste spullen én geeft advies hoe je die het beste gebruikt. Zo krijg je ons product++.”

Corona-update
Het interview werd afgenomen voordat corona toesloeg. Hoe is het hijdra.com vergaan in de tussentijd?

“In het begin hadden we vooral een toename van aanvragen voor thuis­werkplekken. Vaak zochten mensen goede bureaustoelen of printers,” vertelt Dirk-Jan. “Nu komen we in een fase waarin we de preventie van de verspreiding van corona proberen te faciliteren. We bieden zaken aan als mondkapjes, waarschuwingsmiddelen, plexiglasoplossingen, etc.”
De verkoop van producten loopt dus goed door, maar nieuwe, grotere meubelprojecten komen niet binnen. “De echte gevolgen merken wij pas later. Het onderscheidende van persoonlijke dienstverlening, namelijk het face-to-facecontact staat nood­gedwongen op een lager pitje door de coronamaatregelen. Wel hebben we een hoop reparaties gedaan en we denken mee over creatieve oplos­singen als producten niet leverbaar zijn.” Bij hijdra.com zelf is vrij normaal doorgewerkt. “We hebben een ruim pand, dus we kunnen genoeg afstand van elkaar houden. Het is ook prettig om bij elkaar te zijn om snel te kunnen schakelen, juist in deze vreemde tijd."


Lansigt

Dirk-Jan is ruim tien jaar klant bij Lansigt. “Relatiebeheerder Willem van Dolder helpt mij vooral met het inzichtelijk krijgen van mijn bedrijf. Maar ik deel ook mijn ideeën en dan denkt hij mee, vooral over investeringen en eigendom, bijvoorbeeld bij de transitie van een eenmanszaak naar een bv.” Verder is Willem een vraagbaak voor praktische informatie.

Willem: “Dirk-Jan is een onder­nemer die altijd met nieuwe ideeën komt. Het geeft mij veel energie om samen met Dirk-Jan te sparren om die ideeën verder uit te werken en te kijken wat er (bijvoorbeeld fiscaal) mogelijk is. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk.  Binnen Lansigt is veel kennis aanwezig met de verschillende disciplines. Dit komt bij Dirk-Jan goed van pas.”

25 juni 2020
Geplaatst in: Nieuws, Klant in beeld, Magazine Sigt