Cijfers zeggen niet alles. Als accountant is het de kunst deze ook te kunnen interpreteren. Daarom wil je niet alleen kijken naar de cijfers van een onderneming, maar wil je ook benchmarken met ondernemingen met eenzelfde activiteit (SBI), rechtsvorm en regio. Het BiZ-Platform van de SRA helpt accountants daarbij. Hoe gebruik je deze vernieuwde tool om klanten beter te adviseren? De SRA ging in gesprek met relatiebeheerder Mienke de Goffau-Drieenhuizen over het in gebruik nemen van het BiZ-platform.
Lunchworkshops voor verbreding van kennis
SRA organiseerde drie BiZ-workshops op de verschillende Lansigt-vestigingen. Aan deze lunchsessies van een uur namen in totaal ongeveer 40 accountants deel. Sommige van hen waren al bekend met BiZ, anderen niet. “Onze klanten verwachten dat we met hen meedenken. We willen dat onze accountants zich daar bewust van zijn en weten hoe ze die adviesrol kunnen oppakken” legt Mienke uit. “Ook willen we ze graag enthousiast maken over deze tool zodat ze deze meer gaan gebruiken. Met als resultaat dat onze adviserende dienstverlening aan klanten nog verder verbetert.”
Benchmarkrapporten per branche
Niet alleen de klantcijfers, maar ook de BiZ-benchmarkrapporten per branche zijn een handig hulpmiddel om cijfers te interpreteren. In deze overzichten staan de algemene ontwikkelingen per branche beschreven. Deze informatie biedt accountants de nodige context. “Onze accountants gebruiken deze rapporten ook standaard in hun besprekingen met de klant” vertelt Mienke. “Daarmee laten ze zien dat ze kennis hebben van de branche waarin de klant actief is en maken ze de klant zelf ook bewust van bepaalde trends.”
Het gesprek aangaan
BiZ is ook een hulpmiddel om het gesprek met klanten aan te gaan. Soms lopen accountants in deze valkuil: ze duiken diep in de BiZ-cijfers zonder deze te interpreteren. Dat kan leiden tot discussies met de klant, waarbij de klant aangeeft dat de benchmarkcijfers uit BiZ niet van toepassing zijn op zijn of haar onderneming. Daarom is het van belang altijd naar de specifieke situatie van die klant te kijken en het gesprek met de klant hierover te voeren; met de cijfers als basis of startpunt.
Klantcasus: lage personeelskosten
Tijdens elke workshop werd een klantcasus van de betreffende vestiging ingebracht. Een aansprekend praktijkverhaal was die van een mkb’er. Dit familiebedrijf had uitstekende inkoopmarges ten opzichte van het branchegemiddelde. Hoe kwam dat? Welke toekomstige gevolgen kan dat hebben? Dit waren positieve cijfers. Belangrijk is echter om dan niet achterover te leunen, maar toch op basis van de BiZ-cijfers dieper het bedrijf in te duiken. Na doorvragen kwamen de deelnemers tot nieuwe inzichten over deze klant, waarmee ze dit bedrijf gericht konden adviseren.
Wat was de ervaring?
Lansigt is heel tevreden over de drie lunchworkshops. Mienke sluit af: “Onze medewerkers waren enthousiast, zowel over de praktische inhoud als de luchtige manier van presenteren. Ook vonden ze het inspirerend om te horen hoe ze met BiZ een adviesrol kunnen oppakken”
Bent u ook benieuwd wat de BiZ-tool voor u als ondernemer kan betekenen en welke meerwaarde deze heeft in het advies van uw accountant bij Lansigt? Neem vandaag nog contact op en we bespreken graag de mogelijkheden!
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met de SRA.
22 februari 2023
Geplaatst in:
Branche