“Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst” is het aloude adagium. Larry Verschuur van Pro 4, distributeur en agent van zeven kledingmerken, heeft op meerdere manieren te maken met het gedrag van jongeren.

Alle zeven merken die Pro 4 voert hebben hun eigen niche, want daar is volgens Larry nog het geld te verdienen. Hij levert aan zelfstandige retailers: jeansstores, herenmodezaken en boetiekjes. ‘De grijze massa is aan het verdwijnen,’ zegt hij. ‘Grote ketens verlaten de binnensteden. Als consumenten de binnenstad bezoeken dan zoeken beleving en willen ze verrast worden. Daardoor ontstaan nieuwe, kleinschalige winkelconcepten. Een boekwinkel met een barista bijvoorbeeld, of een kledingzaak samen met een schoonheidsspecialiste en een kapster. Dat zijn combinaties die je niet terugvindt op internet.’

Internetverkoop

Hoewel Larry zelf twee webshops exploiteert, staat hij nog ambivalent tegenover het verdienmodel. Internetbedrijven doen  enorme investeringen. Toch draaien zelfs de grote jongens als Bol.com en Zalando nog met verlies. Eén van de oorzaken is het hoge aantal goederen dat retour komt. Veel onlineshops hanteren een gratis verzending en gratis retour sturen. Ik doe dat anders. Bij mij is de verzending gratis, maar als je iets retour wilt sturen moet je de verzendkosten daarvan zelf betalen. Het aantal retouren ligt in onze shops dan ook aanzienlijk lager dan het gemiddelde.’

Onvoorspelbaar

Consumenten zijn onvoorspelbaarder geworden in waar ze hun aankopen doen, zeker jongeren. ‘Ik heb een medewerkster van 22, die goed haar weg weet in online marketing. Merken zeggen haar weinig. De merkjeans die ik nu aan heb, heeft een verkooprijs van 140 euro. Voor dat geld heeft ze bij de Zara, H&M of Primark wel tien verschillende items. Dan kan ze elke dag wat anders aan en goede sier maken bij haar leeftijdsgenoten. Waar ze haar kleding koopt, is niet te voorspellen. Daarnaast zijn jongeren vergroeid met hun smartphone, waarmee ze net zo makkelijk iets dat ze leuk vinden bij een onlinestore kopen. Ongeacht of die in China of in Nederland is gevestigd.’

Filosofisch winkelen

Larry ziet nieuwe kansen in het toenemende besef voor duurzaamheid. ‘Daar zit een kwestie van gunnen in. Ik noem het weleens filosofisch winkelen. In Engeland bijvoorbeeld is een winkelketen die heel duidelijk op de kledinglabels uitlegt hoe de prijs tot stand is gekomen: wat de fabricage heeft gekost, het transport, de marketing en wat de winkelier er uiteindelijk aan verdient. Samenwerking en open communiceren zullen volgens mij de nieuwe, economische basis vormen.’

Lees het interview in de Sigt

28 juni 2017
Geplaatst in: Klant in beeld