Na 5 jaar meedraaien nam Ilja Stall in januari van dit jaar Polytex Stoffen van haar vader Han over. Als hoofd van de zelf opgezette marketingafdeling gaf Ilja al een nieuwe impuls om bedrijven én consumenten aan Polytex Stoffen te binden. Die koers zet ze als directeur vol ambitie voort. “Ik wil ons aanbod verbreden en de hele wereld bereiken.”

Het is het klassieke verhaal: de opa van Ilja Stall begon met een stoffenwinkel in zijn garage in Nieuwkoop, dat werd een groot­handel, dat werd een nationale speler. Haar vader nam de zaak over en sinds januari 2024 staat Ilja als 3e generatie aan het roer van Polytex Stoffen. Maar het was geen uitgemaakte zaak dat zij haar vader zou opvolgen. “Ik heb sinds mijn 14e wel op allerlei plekken in het bedrijf een baantje gehad, maar pas toen ik mijn studie bedrijfs­kunde had afgerond, besloot ik dat ik het echt wilde proberen.”

Ilja draaide 5 jaar mee naast haar vader, waarin ze de marketingafdeling heeft opgezet en meeging op beursreizen en naar klanten. “Het laatste jaar hadden we samen de leiding, daarna werd het tijd om het op mijn manier te doen. Ik had het niet verwacht, maar ik blijk het ondernemen heel leuk te vinden!”

Naar de consument

Polytex Stoffen is een van de grootste importeurs van modestoffen in Nederland en levert aan confectieklanten, maar vooral aan stoffenwinkels en -webshops, B2B dus. Particulieren kopen de stoffen en gaan ermee aan de slag om zelf kleding te maken. Indirect is Polytex Stoffen dus sterk afhankelijk van de zelfmaakmode. Een van de eerste dingen die Ilja daarom deed in het bedrijf was contact zoeken met andere bedrijven die wél direct de eindconsument bereiken. “Ik vind het heel leuk om samenwerkingen aan te gaan en elkaar te versterken. Bijvoorbeeld met het magazine Fibre Mood. Ik zag dat blad en dacht: dát is de toekomst van de zelfmaak­mode. Jong en hip, heel anders dan de traditionele bladen.”

Ilja maakte van Polytex Stoffen de exclusieve leverancier van Fibre Mood. “Dat betekent dat we samen de collectie maken van het magazine: zij de patronen, wij de stoffen. Lezers van het tijdschrift vragen naar onze stoffen bij hun winkel of webshop en wij leveren ze daar als één pakket. Het magazine komt uit in het Nederlands, Engels, Frans en Duits, dus we hebben ook gelijk een heel breed publiek.”

De samenwerking met een B2C-speler als Fibre Mood beviel goed en 2 jaar geleden begon Polytex Stoffen daarom als een van de eerste groothandels zelf de samen­werking met bloggers op te zoeken. “Die bloggers komen van over de hele wereld. We sturen hun stoffen op, zij maken er iets van en taggen ons op social media. Net als bij het magazine vragen de lezers naar onze stoffen bij de winkel.” Zo breidt Polytex Stoffen het netwerk van verkoop­punten - en dus het aantal klanten – uit.

Trendy en kwalitatief

De stoffen van Polytex Stoffen worden ontworpen door in-house designers. Jaarlijks maken zij een zomer- en winter­collectie met wel 300 items per collectie. Dat grote aantal is nodig om de trends in verschillende landen te bedienen.

“90% van onze stoffen gaan naar het buitenland. We volgen de trends en proberen te voorspellen welke stoffen het goed gaan doen. Dat is altijd een spannend spel.” Ilja lacht. “Elk seizoen is er wel een stof die mijn vader of ik heel mooi vinden, maar die totaal niet verkoopt. Andersom moeten we ook regelmatig stoffen bijbestellen die heel populair blijken. Op het moment loopt bijvoorbeeld alles wat tweekleurig is als een trein.”

Niet alleen de kleur, ook de kwaliteit van de stoffen is erg belangrijk voor de zelfmaakmode. “Want als je een kleding­stuk koopt, ben je vaak niet zo bezig met waar het vandaan komt en hoe lang je ermee doet. Maar als je het zelf maakt, ben je veel intensiever en bewuster bezig.” Daarom werkt Polytex Stoffen met een vaste groep leveranciers die in opdracht de stoffen produceren. “De productie gebeurt grotendeels in Azië en Turkije.

Ik ga 2 keer per jaar naar de fabrieken om de omstandigheden te controleren en de relaties te onderhouden. Al onze stoffen hebben een Oeko-Tex standard 100-certi­ficaat, we hebben een biologisch aanbod en we experimenteren met nieuwe materialen, zoals bamboe of ananas.”

Verbreden en vergroten

Net als voor haar vader ligt er voor Ilja de uitdagende taak om stand te houden in de krimpende zelfmaakmodemarkt. Veel klanten vallen af omdat ze het niet redden of geen opvolging vinden voor hun stoffenwinkel. Toch is Ilja optimistisch. “We krijgen ook nieuwe klanten binnen. Vaak begint dat met een kleine online order. Het is onze taak daar achteraan te gaan. Daarnaast wil ik ons aanbod verbreden en ons bereik vergroten.”

Verbreden doet Ilja bijvoorbeeld door sinds kort ook stoffen aan te bieden om sportkleding van te maken. Daarnaast ziet ze kansen in decoratiestoffen, bijvoorbeeld voor kussens, en stoffen voor tassen. “Ik vind het extra leuk als je een stof voor meerdere dingen kunt gebruiken.”

Verder ziet Ilja genoeg kansen om te groeien in Frankrijk en Scandinavië, waar Polytex Stoffen nog maar een klein marktaandeel heeft, en ze houdt haar ogen en oren open voor mogelijke samenwerkingen daar. Ten slotte is er de wereldwijde online naaicommmunity, die nog steeds groot is. “De tijd van een stoffenwinkel in elk dorp is voorbij, maar online groeit. Onze top 5 klanten zijn allemaal webshops. Daarom is het ook zo belangrijk online bereik te hebben, met onze eigen socials en via bloggers. Laatst hadden we bijvoorbeeld een grote bestelling uit Australië. Dat is gaaf, ik wil de hele wereld bereiken!”

2 juli 2024
Geplaatst in: Nieuws, Klant in beeld, Magazine Sigt