In 2016 bundelden Steven de Jong en Jurjen Rijsdijk hun krachten als zelfstandige online marketeers: Steven de socials, Jurjen de search. De klanten stroomden binnen en een jaar later hadden zij als bureau Olifant Media hun eerste drie medewerkers aangenomen. “Wij combineren creatieve verhalen en harde data om organisaties die impact willen maken te laten groeien. Dat is een unieke mix.”

Olifant Media is geboren op een moment dat Steven en Jurjen beiden veel klanten hadden. Ze werkten al geregeld samen en zagen dat ze hun expertises konden bundelen en wilden daar een team omheen bouwen. Jurjen: “In online marketing heb je aan de ene kant hele goede data-analisten en aan de andere kant hele goede creatieve bureaus, maar je hebt geen partij die die twee kanten combineert. Creatief zijn is lastig als je in cijfers denkt en andersom. Wij hebben die verschillende karakters toch weten samen te voegen in één team.” En dat was effectief. Het team groeide hard en na 3 jaar bestond Olifant Media uit 15 man in een kantoor met ruimte voor verdere groei. “En toen kwam corona.”

Leren van crisis

Olifant Media had veel klanten in de toerismesector en een grote klant in seniorenvervoer. Dat hield allemaal van de een op de andere dag op. “We hebben een flinke opdonder gehad,” vertelt Steven. “Gelukkig hebben we ons ook goed herpakt. We gingen met elkaar om tafel en dachten na hoe we met de overgebleven tijd ons netwerk konden vergroten en nieuwe opdrachten konden binnenhalen. Ik kende de wijsheid ‘never waste a good crisis’ wel, maar ik kon het niet plaatsen. Nu wel.”

Steven en Jurjen omringden zich met leerprogramma’s voor ondernemers en zetten een grote lijn uit. “Na 3 jaar rennen stonden we eindelijk stil en vroegen ons af: voor wie doen we het eigenlijk? Voor wie willen we werken?”

Business = force for good

Sindsdien richt Olifant Media zich op organisaties waar groeiambities en impact samenkomen. Dat kan in maatschappe­lijke sectoren als het onderwijs of de zorg zijn, maar net zo goed in het bedrijfsleven. “We geloven in ‘business as a force for good’,” zegt Jurjen. “Ik zie mezelf niet als wereldverbeteraar, maar wil wel goed werk leveren en problemen fiksen. Zo hebben onze klanten ook allemaal op hun manier een ambitie om impact te maken.”

Dat betekent vaak dat de opdrachtgevers niet de goedkoopste in hun branche zijn, maar wel een sterk verhaal hebben. “Dat is voor ons de uitdaging. Normaal gesproken is prijs in online marketing leidend; ben je de goedkoopste, dan win je klanten. Dat kan anders. Wij krijgen mensen in beweging met een onderscheidende visie.” Steven vult aan: “We besteden veel tijd aan het uitpluizen van de vraag van een klant: wat is het verhaal en hoe kunnen we dat het beste etaleren? Vaak hebben bedrijven al veel tijd gestoken in hun interne verhaal en helpen wij ze om dat te vertalen naar buiten toe.”

B Corp

Ook in het geval van Olifant Media zetten Jurjen en Steven in op hun maatschappe­lijke impact. “Vorige week zijn we als derde online bureau in Nederland een B Corp geworden. Daar zijn we heel trots op,” vertelt Jurjen. “Het is een bevestiging van onze missie en helpt om talent en klanten te binden. Overigens raad ik iedere onder­nemer af om dat proces zelf te trekken, want wat een administratie! Zet er een team op, zorg voor expertise. Zonder hulp van Lansigt was het ons nooit gelukt.”

B Corp staat voor ‘Benefit Corporation’. Dit label is een certificering voor profitbedrijven die voldoen aan hoge standaarden op het gebied van sociaal en duurzaam ondernemen.

Nieuwsgierigheid

Naast een goed verhaal vertellen, wil Olifant Media ook technisch op het hoogste niveau presteren. Dat valt niet mee in een wereld van online platformen die constant veranderen. Steven: “De platformen zijn machtig, morgen kan alles anders zijn. Daarom blijven we experimen­teren, ook in campagnes. De ene keer blijkt de doelgroep toch niet zo actief op het gekozen platform, de andere keer wordt er wel geklikt naar de website, maar niet gesolliciteerd. Dan blijven we schakelen en zoeken naar een manier waarop het wel lukt.” Jurjen haakt in: “We moeten nieuwsgierig zijn, daar selecteren we ook onze mensen op. Wij willen niet alleen een takenlijstje afvinken, maar ook op zoek gaan naar verbetering.”

Om daar ruimte voor te creëren neemt Olifant Media een vast innovatiebudget op in de offertes. Steven: “We rekenen 2 uur per maand, alle offertes samen geven dan een behoorlijke innovatietijd. Wij werken voor onder­nemers die willen groeien en grenzen willen verleggen. Ze weten dat ze hulp nodig hebben om dat voor elkaar te krijgen. Wij zijn er voor ongevraagd advies en nemen hen mee in onze experimenten. Wij zijn hun afdeling Nieuwsgierigheid.”

Toekomst

Olifant Media bouwt nu op zekerheid, op de lange termijn. Er is een toekomstvisie gedefinieerd met successtrategieën tot 2040 en de ambitie om te blijven groeien. “Elke stap is een kiezel in de Himalaya die we beklimmen,” zegt Jurjen. “Hoe ziet het bedrijf er dan uit? Zijn wij nog de directeu­ren? Ik weet het niet, maar ik heb geleerd dat we ons kunnen blijven ontwikkelen.” Steven knikt instemmend. “Toen we onze eerste medewerker aannamen, vond ik dat retespannend. Bij nummer 10 was ik die spanning kwijt. Hoe het zal zijn met een dubbel of – uiteindelijk – 6 keer zo groot team? Ik ben nieuwsgierig.”

2 juli 2024
Geplaatst in: Nieuws, Magazine Sigt