Zoals velen in de binnenvaartbranche kreeg Arjen Barto de liefde voor het water met de paplepel ingegoten. Zijn vader had een tankvaartbevrachtingsbedrijf en zijn broer voer met een tankschip, maar het werk aan boord was niet waar Arjen het meeste plezier uithaalde. “Het werk op kantoor is dynamischer. We spelen simultaanschaak op het Nederlandse water.”
In 2004 nam Arjen plaats aan het roer, figuurlijk dan. Hij nam elf kleine binnenvaartschepen van zijn oude werkgever in beheer en startte Pro-Log. Het bleek precies het juiste moment te zijn. “Overal in het land schoten binnenvaartterminals als paddestoelen uit de grond, terwijl er nog maar weinig schepen waren die op de kleinere waterwegen konden komen. Onze schepen konden dat wel. De telefoon stond de eerste jaren roodgloeiend.” Tot 2012 groeide het aantal terminals als kool en
Pro-Log groeide mee. Samen met drie minderheidsaandeelhouders legde Arjen als vroege speler de basis voor het netwerk dat nu de kern is van zijn bedrijf.
In het kort
Bedrijf: Pro-Log
Activiteit: containerbinnenvaart
Oprichtingsdatum: 2004
Aantal medewerkers: 11
Vlootomvang: 85 schepen
Omzet: ca. 40 miljoen
Marktaandeel: ca. 50% binnen Nederland
Gemiddelde scheepsgrootte: 208 TEU (containers)
Logistieke puzzel
De vlootomvang van Pro-Log is inmiddels aardig gegroeid, maar eigenlijk draait het bedrijf om de logistieke coördinatie. “Wij zorgen dat een vracht van zeehaven naar achterland komt of andersom. Daarvoor moeten we de connectie leggen tussen de klant die iets wil vervoeren, de schipper die het vervoert en de terminal waar de overslag plaatsvindt.” Deze puzzel legt Pro-Log elke dag voor 75 schepen, waarmee het bedrijf een groot deel van het binnenlandse containervervoer over water in handen heeft. Een deel van de schepen is eigendom van het bedrijf, maar het grootste deel bestaat uit charterschepen, schepen van zelfstandige schippers voor wie Pro-Log een belangrijke rol speelt in de coördinatie van hun vrachten. “Wij kunnen hen aan nieuwe opdrachten koppelen, waar ze vervolgens zelf mee aan de slag gaan.”
Uniek concept
Arjen gaat nog een stap verder met de stuk of 10 schepen buiten zijn vaste vloot die hij inzet voor zogenaamd ‘spotwerk’. “Dat is een uniek concept waar wij toe in staat zijn en anderen niet. Het betekent dat je verschillende ladingen op één schip combineert om voller te varen. Dankzij ons netwerk kunnen we halfvolle eindjes aan elkaar knopen. Dat doen we ook als dat een samenwerking betekent met concurrenten, want het is win-win.”
Ten slotte biedt Pro-Log de planningscapaciteiten aan aan grote en kleine terminals. “We doen de planning uit naam van de inlandterminals in de zeehavens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen en verzorgen de coördinatie met de deep-sea terminal en zeerederij. Kleinere terminals bieden we ook transportgarantie. Die terminals zijn meestal van wegtransporteurs zonder de connecties die wij hebben. Ze hebben schepen nodig om hun lading te vervoeren, dus wij zorgen dat er een deel van de vloot voor hen is gereserveerd.”
Nieuw bloed
Naast deze werkzaamheden kijkt Arjen om zich heen naar financiële kansen. Zo kiest Pro-Log er regelmatig voor om te investeren in de nieuwe ondernemingen van jonge schippers. “Als ik zie dat ze potentie hebben, help ik ze graag. Het zijn jongens die van de schippers¬opleiding afkomen vol dromen, maar zonder financiële middelen. Om een schip te kopen van twee miljoen moet je bij de bank al gauw 25 tot 40 procent eigen vermogen meebrengen.
Die jonge, ijverige ondernemers zijn waardevol voor onze keten. Daarom proberen wij hen te helpen door middel van financieringen en door hen te leren hoe ze hun schip efficiënt kunnen inzetten. We houden een oogje in het zeil tot de schipper er klaar voor is om zelfstandig te worden.”
Langzame transitie
Als Arjen zijn oog richt op de toekomst, ziet hij grote uitdagingen op het gebied van de verduurzaming van de binnenvaart. In verhouding met het wegtransport verloopt de transitie erg langzaam. “Schepen gaan heel lang mee, 30 tot 70 jaar, dus als je wacht op een natuurlijk vervangingsmoment, duurt het jaren. Daarnaast zijn de motoren te zwaar om gemakkelijk te elektrificeren. Het is nog niet duidelijk wat diesel dan wel moet vervangen: waterstof, batterijen, LNG…”
Arjen zit intussen niet stil. Pro-Log heeft al drie diesel-elektrische schepen binnen zijn vloot en Arjen heeft met enkele opdrachtgevers vijfjarenplannen gemaakt om flinke stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid. Arjen krabt aan zijn kin. “Ik ben 53 en Pro-Log draait geheel zelfstandig. Ik denk dat ik me maar eens wat meer met innovatie in de branche moet gaan bezighouden.”
Sjaak Lagerwerf, relatiebeheerder van Pro-Log
Arjen Barto kent partner Sjaak Lagerwerf al uit zijn tijd bij Lansigt-klant Mercurius Shipping Group. Toen hij voor zichzelf begon, vroeg hij Sjaak om hem te helpen. Pro-Log maakt inmiddels gebruik van alle diensten die Lansigt te bieden heeft: van advies over fiscale zaken tot personeelsadministratie. Ook bij de participaties en financieringen in nieuwe ondernemingen speelt Lansigt een rol. Arjen: “We raden jonge ondernemers altijd aan om gebruik te maken van Lansigts begeleiding. En dan weet ik in ieder geval zeker dat er goed naar de cijfers wordt gekeken.”
Pro-Log
Ringdijk 466e
3331 LK Zwijndrecht
078 619 90 10
06 53 11 44 20
a.barto@pro-log.nl
www.pro-log.nl
11 januari 2022
Geplaatst in:
Klant in beeld,
Magazine Sigt