Automobilisten die nog niet elektrisch rijden hebben er mee te maken, de brandstofprijzen rijzen de tank uit. En dat ondanks dat per 1 april 2022 de accijns op benzine, diesel en LPG met 21% was verlaagd. Deze belastingverlaging werd per 1 juli 2023 al voor de helft teruggedraaid en het tweede deel zou op 1 januari 2024 volgen. Daarnaast was het plan de accijnstarieven te verhogen vanwege de inflatie, alles bij elkaar zo’n 21 cent per liter.
In gedachten zag ik de files bij de tankstations al staan op oudjaarsdag. Maar of die er gaan komen is nog onzeker. Tijdens de behandeling van de Miljoenennota 2024 is door de Tweede Kamer een motie aangenomen dat er een verlenging moet komen van de korting op de brandstofaccijns. Het kabinet geeft aan dat dit niet conform de begrotingsregels is en legt zich daar nog niet bij neer.
Gelukkig mag je als werkgever een belastingvrije vergoeding geven aan werknemers voor het woon-werkverkeer en eventuele overige zakelijke kilometers. De stijging van de brandstofprijzen leidde tot een snelle stijging van de reiskosten per kilometer terwijl het maximum van de onbelaste reiskostenvergoeding sinds 2006 niet was gewijzigd. Hierop besloot het kabinet vorig jaar om de reiskostenvergoeding per 1 januari 2023 te verhogen van € 0,19 naar € 0,21 per kilometer en per 1 januari 2024 verder te verhogen naar € 0,22.
Veel fiscale regelingen zijn eerder dit jaar geëvalueerd op doeltreffendheid en doelmatigheid. De reiskostenvergoedingsregeling kreeg daarbij het oordeel in hoofdzaak doeltreffend en vanuit overheidsperspectief doelmatig te zijn. Omdat het kabinet waarde hecht aan de resultaten van deze evaluatie en vanwege de sterk gestegen brandstofprijzen is nu voorgesteld om het maximale onbelaste bedrag per 1 januari 2024 te verhogen naar € 0,23 per kilometer. Deze vergoeding betreft overigens vrijwel alle vormen van vervoer, dus ook de kilometers die lopend of per fiets worden afgelegd.
De verhoging van de reiskostenvergoeding werkt ook door naar andere reiskosten die in de aangifte inkomstenbelasting in aftrek kunnen worden gebracht. Het gaat dan om de aftrek van gemaakte reiskosten voor ziekenbezoek, de kilometervergoeding voor weekenduitgaven voor het verzorgen van gehandicapten en voor de giftenaftrek als een vrijwilliger afziet van een reiskostenvergoeding. En bovendien kan vanaf 1 januari 2024 de IB-ondernemer ook zijn reiskosten aftrekken van de winst tegen € 0,23 per kilometer.
Maar is de verhoging van de reiskostenvergoeding wel een echte verhoging? Of wordt het een ‘sigaar uit eigen doos’? Want als de accijnsverhoging toch doorgaat stijgt de benzineprijs per 1 januari 2024 met ongeveer € 0,21 per liter. Dan gaat de hogere reiskostenvergoeding snel op bij iedere nieuwe tankbeurt. De hogere vergoeding valt dan weg tegen de accijnsverhoging. Vol spanning wachten we af of de verhoging van de reiskostenvergoeding daadwerkelijk een verhoging wordt of een compensatie van verhoogde brandstofaccijns.
We houden de wet- en regelgeving voor u in de gaten, zodat ons advies en begeleiding altijd gebaseerd zijn op de meest actuele informatie.
25 oktober 2023
Geplaatst in:
Blogs