Ik heb me aan het begin van de coronacrisis afgevraagd hoe wij met onze strategische doelen om zouden moeten gaan. Onze plannen, waar we in januari 2020 nog volop mee bezig waren, konden als gevolg van de crisis de prullenbak in. Hoezo omzetgroei? Hoezo optimaliseren van bedrijfsprocessen? Het is crisis! We moeten eerst maar zorgen dat we overleven.
Het is een logische reactie. Overleven is de eerste van vier fasen waar elk bedrijf doorheen gaat tijdens een crisis. De volgende is aanpassen.
Je vraagt je af hoe je met de nieuwe situatie om moet gaan. Hoe zorg je ervoor dat je je klanten kunt blijven bedienen nu we meer op afstand werken en persoonlijk contact minder vanzelfsprekend is? En hoe regelen we het intern, bijvoorbeeld met het thuiswerken?
De derde stap is het herstellen van de stress en de financiële gevolgen van de crisis. Voor zover dat gaat, natuurlijk.
Sommige bedrijven komen helaas helemaal niet aan het herstellen toe, omdat het ze (nog) niet is gelukt om aan te passen en ze nog steeds in de overlevingsstand staan. Die bedrijven wens ik de meeste sterkte toe.
De vierde en laatste fase is transformatie, het opnieuw uitvinden van jezelf. Wat heb je geleerd en wat is er blijvend veranderd? We staan aan het begin van een nieuwe manier van werken. Hoe maken we daar onze kracht van?
Eigenlijk is transformatie niet alleen de laatste fase. Het is ook het begin van een nieuwe cyclus, een cirkel van herontdekking waar elk bedrijf constant doorheen gaat.
Een crisis kan een extra zetje geven, zodat een bedrijf zich opricht uit de as en zichzelf opnieuw uitvindt om zijn klanten nóg beter van dienst te zijn. Maar gelukkig is voor zo’n transformatie niet altijd een crisis nodig.
In aanloop naar 2021, het jaar waarin wij 75 jaar bestaan, zaten wij namelijk al in een transformatiefase. Uit eigen vrije wil. Het was tijd voor een andere uitstraling. Nieuw, passend bij deze tijd en bij de ambitie die we als bedrijf onlangs weer hebben geherdefinieerd. Deze transformatie hebben wij de afgelopen maanden gewoon doorgezet, want wij kijken naar de toekomst, ook in een jaar dat Lansigt zijn geschiedenis viert. We kiezen liever voor overleveren in plaats van overleven.
75 is slechts een getal. We voelen ons jong en ervaren tegelijk. Met een prachtig team van professionals staan wij u graag terzijde. En met de hoop op een betere toekomst in ons hart.
7 april 2021
Geplaatst in:
Blogs,
Magazine Sigt,
Corona informatie