Natuurlijk zijn er mensen die geen auto hebben. Dat kan om allerlei redenen zijn. Geen geld, geen parkeergelegenheid, voldoende alternatieven voorhanden of vanuit een idealistische overtuiging. Maar met 8,9 miljoen auto’s in Nederland zijn er maar weinig mensen zonder auto.
Wat is de hoofdreden voor de aankoop van een auto?
In de trainingen die ik gevolgd heb op het gebied van commercie, leerde ik dat er een Leitmotiv is om iets te kopen. Je kunt er vier onderscheiden: erkenning, zekerheid, gemak of prijs.
Je kunt een auto kopen omdat hij veilig is, weinig onderhoud vraagt en je nooit laat staan (zekerheid). Of de auto is laag geprijsd en gerekend naar de prijs per kilometer gewoon heel goedkoop (prijs). Een auto kan ook worden gekocht omdat de plaatselijke dorpsgarage altijd voor je klaar staat en de service ongekend is (gemak). Vaak wordt een auto gekocht omdat het merk je aanspreekt. En aan het hebben van deze auto is een zekere status verbonden. Je rijdt namelijk wel in een…. (erkenning).
Greenwashing?
Als adviseur van directeur/eigenaren word ik vaak gevraagd mee te denken met de aanschaf van een auto. Fiscaal en economisch is er heel wat te rekenen als het gaat om een zakelijke auto: kopen of leasen, tweedehands of nieuw, wel of geen privégebruik. Daar is de elektrische auto inmiddels een complexere variatie op.
Niet alle eigenaren van een elektrische auto hebben puur zuivere milieusparende argumenten. Vanuit fiscale motieven kopen ze een groene auto met subsidie, om daarna weer snel een dieselslurper op de kop te tikken. Na het witwassen is daarom nu ook de term greenwashing ontstaan. Je doet je groener voor dan je werkelijk bent. Behoorlijk wat bedrijven maken zich daar schuldig aan.
Leef eenvoudig
Simple living works, een beweging die je uitdaagt om eenvoudig te leven, geeft 10 richtlijnen voor een simpel leven. Een simpel leven helpt je om te focussen op de dingen die écht belangrijk zijn. Als we te veel bezig zijn met verplichtingen en bezittingen, verliezen we energie en passie. Regel 1 is dat je dingen moet kopen vanwege het nut dat ze dienen en niet vanwege de status die je ermee kan verkrijgen. Als jij net als ik ook gevoelig bent voor status of voor mooie, moderne gadgets, dan kunnen we elkaar scherp houden. De waardevolste zaken zijn toch onbetaalbaar. Dus laten we ons daar dan op richten.
Bent u benieuwd naar wat u dit jaar als ondernemer nog kan regelen op het gebied van mobiliteit? Lees hier onze eindejaarstips.
28 oktober 2022
Geplaatst in:
Nieuws,
Blogs