Voor Planten Service Partner Royal Lemkes maakte Lansigt het loonadministratiesysteem LAHRS op maat. Het heeft bedrijfsspecifieke contracten, invulvelden en MT-rapporten. HR-medewerker Louise Weerheim: “In vijf minuten heb ik een nieuwe collega ingevoerd.”

In het kort

Bedrijf: Royal Lemkes
Activiteit: Planten Service Partner
Plaats: Bleiswijk
Aantal medewerkers: 340
LAHRS-pakket: Samen

Op maat

Na een aantal maanden van voorbereiding, stapte Royal Lemkes begin 2021 over op een op maat gemaakte versie van LAHRS. Louise slaakt een zucht van opluchting: “Vroeger kostte het veel tijd om mutaties in of nieuwe collega’s in te voeren. Je moest alle informatie verzamelen en op verschillende plekken in het systeem wijzigen. Nu hebben we per bedrijfsfunctie een standaard contract. En als er iemand nieuw in dienst komt, is er één plek om de gegevens in te vullen. Die worden direct overal doorgevoerd."
Daarbovenop heeft Royal Lemkes deels zelf kunnen bepalen welke gegevens het bedrijf überhaupt kan invoeren. “Het is geen one-size-fits-all systeem,” legt Louise uit. “Er zitten geen irrelevante velden meer tussen die niet van toepassing zijn op onze branche of ons bedrijf. In plaats daarvan hebben we zelf enkele velden aangevraagd. We kunnen bijvoorbeeld aangeven of iemand in de bonusregeling zit en wat de afspraken zijn. En bij het invoeren van een nieuwe collega staan veel voorkomende contracten en looncodes al klaar.”

MT-rapporten

Naast een versoepelde werking voor de HR-afdeling, heeft LAHRS een voordeel voor de bedrijfsvoering. Met één druk op de knop heeft het MT een rapport waarin de trends in het personeelsbestand zijn gevisualiseerd. “We kunnen bijvoorbeeld zien hoe het begrote aantal fte zich verhoudt tot de werkelijke hoeveelheid. Of alle gegevens voor de controle op aan- en afmeldingen bij het pensioenfonds. Of hoeveel mensen elke afdeling in dienst heeft en of dat in verhouding is.”

Verder ontwikkelen

Een jaar werken met LAHRS heeft veel moois gebracht. Maar, benadrukt Louise, Royal Lemkes en Lansigt werken samen verder aan het systeem. “We zijn bijvoorbeeld bezig in LAHRS templates te maken van brieven, die we daar vervolgens kunnen ondertekenen in plaats van via een extra tool. En per 1 januari voegen we, ook op maat, loonschalen toe aan onze personeelscontracten.”
Ook op het gebied van de MT-rapporten ontwikkelt de software zich. “We proberen manieren te vinden om met de data van LAHRS de gaten in onze kennis te vullen. Kunnen we analyseren of het begrote aantal fte realistisch is? Is de groei van het personeelsbestand in verhouding met de businesskant? En is er voldoende doorstroom van personeel, of kiezen we telkens voor externe werving? Die vragen willen we beantwoorden.”

Meer informatie over LAHRS Online? Klik hier

27 december 2021
Geplaatst in: Nieuws, Klant in beeld