Evalueren
- Blijf je visie en missie herijken
Zorg voor een duidelijke visie en missie met kernwaarden, die u en uw werknemers richting kunnen geven bij lastige keuzes. De omstandigheden kunt u niet veranderen, maar wel hoe u die omstandigheden tot u neemt en ermee omgaat. Deel de verhalen over die keuzes, want die inspireren weer anderen. - Evalueer je plek in de markt
Crisis biedt ook kansen. Kijk daarom eens kritisch naar uw plek in de markt en de keten en herontdek uw core business. Kijk van daaruit naar de uitdagingen waar u voor staat. Een universeel autobedrijf zocht bijvoorbeeld naar jong personeel. Maar daar lag hun kracht niet: wat het bedrijf onderscheidde van gespecialiseerde dealers, was de breedte van het aanbod en het sleutelen. Daarvoor bleken ervaren monteurs geschikter én zij sloegen aan op de diverse werkzaamheden. - Analyseren van processen
Vier wat goed gaat en kijk wat beter kan. Haalt u bijvoorbeeld het maximale uit uw werknemers door hen met ontwikkelplannen en de juiste begeleiding te stimuleren? Kunt u bepaalde handmatige processen automatiseren? En is de manier waarop u uw service aanbiedt wel de juiste manier of zou u bijvoorbeeld van product naar abonnement moeten gaan?
Consolideren
- Zorg dat je begroting op orde is
Alle getallen op een rijtje hebben is een essentieel vertrekpunt. Vindt u het moeilijk de begroting te maken, omdat u niet kunt voorspellen wat er gaat gebeuren? Maak dan drie versies: een worst case-, een neutraal en een best practice-scenario. Zo komt u erachter hoeveel speling u hebt en wat u extra zou kunnen doen. - Laat IT voor je werken
Er is enorm veel data beschikbaar over de financiële situaties van bedrijven in uw branche. Lansigt kan u helpen om uw cijfers te ontsluiten en die met die van collega-bedrijven te vergelijken. Vergelijk ook met uw voorgaande jaren en zet een dashboard op met de belangrijkste KPI’s, zodat u weet waar u op kunt sturen. - Cashflowmanagement
Cashflow gaat om besparen en bezuinigen, maar ook om opbrengstmaximalisatie. Vaak levert 20 procent van de klanten een ondernemer 80 procent van de winst op. Wat maakt die 20 procent zo lucratief? En moet u misschien afscheid nemen van klanten die te weinig marge opleveren?
Experimenteren
- Snel en hard durven acteren
In tijden van crisis moet u snel een ingrijpende beslissingen durven nemen. Zo legde een bouwbedrijf zelf een jaar lang de werkzaamheden stil na de stikstofuitspraak in 2019. Dat heeft veel geld gescheeld. Maar het kan ook positief: zodra de eerste lockdown was uitgeroepen, richtte een ondernemer zijn restaurant zo in dat er een 3-gangenmenu was af te halen. Hij draaide zijn beste jaar ooit. Baken het experiment wel af in tijd en geld, zodat u controle houdt op de maximale impact. - Alternatieve financiering
Leningen bij de bank zijn steeds lastiger te krijgen, zeker nu de rente oploopt. Er zijn echter meerdere wegen die naar Rome leiden. Lansigt heeft via FIRM Financieel meer dan vijftig alternatieve kredietverstrekkers in portefeuille waar u met uw investeringsplannen terecht kunt. - Co-creatie
Zoek samenwerking in de breedte en de diepte. Kunt u samen met een ander bedrijf uw flexibele werknemersschil delen? Kunt u de processen nauwer afstemmen met andere bedrijven in de keten? Of investeer in een nieuwe samenwerking, die uw netwerk en dienstenpakket doet groeien. -
Bouw je netwerk uit
Verbreed ten slotte uw netwerk. Een breed netwerk betekent veel verhalen te horen krijgen en dat betekent inspiratie. Uw netwerk kan klein beginnen, bijvoorbeeld bij de lokale businessclub of met een etentje met je medewerkers, en uitgroeien tot samenwerkingen met onverwachte partners en de aanwas van nieuw personeel.
25 januari 2023
Geplaatst in:
Nieuws