Ik kan het mij nog goed herinneren van mijn kindertijd, de prijsvraag van de slager op het pleintje om de hoek. Je moest een slagzin afmaken en de winnende inzending gaf recht op maar liefst een hele rookworst! En als ik dan hand in hand met mijn moeder in de rij stond bij die slager, in afwachting van een plakje worst, zag ik iedereen met zijn of haar briefje klaarstaan om mee te dingen naar de heuse gratis rookworst.

Door de loop der jaren zijn dit soort promotionele acties flink veranderd, of toch eigenlijk ook weer niet? Nee, bij de slager staan we niet meer in de rij om een slagzin in te leveren voor een rookworst. Maar wat ondernemen we op dat gebied niet allemaal thuis vanaf de bank? Want al staan we niet meer letterlijk in de rij, winacties op social media zijn populair. En het gaat nu meestal niet meer om slagzinnen, maar door een bericht te delen maak je kans op… Je kan het zo gek niet bedenken, er komt van alles voorbij, van een armbandje tot een auto, van een gratis kopje koffie tot een vakantiereis.

Bij de slager waren de spelregels heel eenvoudig, je moest vóór een bepaalde datum de  bijdrage inleveren en een week later prijkte de naam van de winnaar (en soms de nummer twee en drie voor een halve rookworst) op een briefje voor het raam van de winkel en had je een paar dagen de tijd om jouw prijs af te halen. Als je op social media een winactie wilt opzetten dan mag je alleen maar oproepen om die actie te liken. Maar een verplichting om het account te volgen, om anderen te taggen of een post te delen in je story mag geen voorwaarde zijn. Als mensen vrijwillig toch een ander taggen of het bericht in hun story delen hoef je dat niet te verbieden, zolang het maar geen verplichting is en ieders eigen keuze om een ander ook de winst te gunnen.

Maar uiteraard blijft het daar niet bij. Want volgens de Wet op de Kansspelen zijn er ook nog regels gebonden aan promotionele kansspelen. Zo moet je duidelijke spelvoorwaarden hebben, moeten winnaars objectief worden getrokken en moet de waarde van het te winnen product in het te posten bericht worden vermeldt. En als de te winnen prijs hoger is dan € 449 dan krijg je te maken met 29,5% kansspelbelasting.

Even een cijfervoorbeeld. Bij een winactie op social media win jij een wereldreis ter waarde van € 10.000. Jij krijgt dan dus iets dat € 10.000 waard is. Omdat de promotor van de actie de belasting voor zijn rekening neemt moet hij dit optellen bij de waarde die jij hebt gewonnen (bruteren). Jouw prijs van € 10.000 is dus ‘maar’ 70,5% van wat je daadwerkelijk hebt gewonnen. Dit betekent dat de gulle promotor € 4.184 aan kansspelbelasting zal moeten afdragen (voor de rekenaars onder ons: € 10.000/70,5% maal 29,5%).

Dit is dus goed nieuws voor de winnaar, de aanbieder van de prijs moet de aangifte doen. Je ontvangt de prijs dus netto zonder dat jij nog een keer te maken krijgt met een belastingbetaling van 29,5% over de waarde van jouw gewonnen prijs. Hoef jij je dáár in ieder geval geen zorgen over te maken tijdens je wereldreis en kun jij focussen op het houden van voldoende afstand tussen jou en de échte roofdieren!

Renger Kok
Belastingadviseur bij Lansigt accountants en belastingadviseurs
We houden de wet- en regelgeving voor u in de gaten, zodat ons advies en begeleiding altijd gebaseerd zijn op de meest actuele informatie.

27 maart 2023
Geplaatst in: Nieuws, Blogs