“Krapte op de arbeidsmarkt bereikt nieuw hoogtepunt in 2e kwartaal” is de kop van een artikel van het UWV van 16 september 2021. Ten opzichte van 2020 lag het aantal vacatures in het tweede kwartaal van 2021 67% hoger! In bijna driekwart van de beroepsgroepen geldt een krappe of zeer krappe arbeidsmarkt. Grote kans dat ook u moeilijkheden ervaart om uw personeelsbestand op peil te houden.

Wat kan ik doen?

De krapte is een gegeven. Aantrekken van personeel moet uiteraard aandacht krijgen, maar daarnaast kunt u op andere manieren aan uw personeelsbestand werken. Het is in ieder geval zaak om de achterdeur dicht te houden. Zorg ervoor dat medewerkers niet (willen) vertrekken. Kijk daarnaast naar herverdeling van werk en zet medewerkers (nog) meer in hun kracht. Ook is het van groot belang om uw medewerkers te (blijven) ontwikkelen.

Hoe houd ik mijn achterdeur dicht?

Weet u wat er leeft onder uw medewerkers? Zijn ze tevreden? Luisteren naar uw medewerkers kost u niets en kan u veel opleveren. Uw medewerkers willen gehoord worden en waardering krijgen voor wat zij doen. Toon interesse in hen, laat weten dat u hen waardeert, zowel persoonlijk als zakelijk.

Primaire arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk voor medewerkers. Echte waardering blijkt echter uit veel meer dan geld. Medewerkers kunnen ook behoefte hebben aan extra persoonlijke aandacht, een opleiding, telefoon of laptop of een fiets van de zaak. Door naar uw medewerkers te luisteren en daarnaar te handelen, houdt u de achterdeur dicht.

Wat kan ik doen om medewerkers in hun kracht te zetten?

Het begint met inzicht. Met goede functiebeschrijvingen heeft u zicht op de verantwoordelijkheden, kennis en vaardigheden van uw medewerkers. Ook geeft het een goed beeld wat u van hen mag verwachten. Door alle taken in uw bedrijf onder te brengen in functiebeschrijvingen weet u zeker dat alle taken uitgevoerd worden.

Met deze kennis en door te luisteren naar uw medewerkers, kunt u werk opnieuw, efficiënter en slimmer verdelen. Een moderne term hiervoor is job crafting. U betrekt uw medewerkers bij het beoordelen van de werkzaamheden, functies, capaciteiten en wensen. Zijn er collega’s die zich ontwikkeld hebben of nieuwe interesses hebben opgedaan? Kunnen werkzaamheden uitgeruild of verschoven worden, of zijn ze dat al? Door het werk beter te verdelen krijgt u meer tevreden medewerkers en betere resultaten.

Waarom en hoe ga ik medewerkers (helpen) ontwikkelen?

Een veelgehoorde motivatie om bij een werkgever te gaan werken of te blijven, is dat een medewerker zich wil blijven ontwikkelen en daar kansen voor krijgt. Zorg ervoor dat uw medewerker voorop kan lopen. Organiseer trainingen, stem deze af op werkzaamheden, kennis en vaardigheden. Door te luisteren naar uw medewerker, weet u waar kansen liggen en hoe u die kunt benutten in het belang van u beiden.

Conclusie

In tijden van krapte op de arbeidsmarkt is het nog belangrijker om goed naar uw medewerkers te luisteren, zodat u weet waar u op in moet zetten.

25 november 2021
Geplaatst in: Blogs