Medewerkers zijn het grootste goed van elke organisatie. Enthousiaste, energieke en gemotiveerde medewerkers zorgen, samen met een goed product of dienst, voor tevreden klanten en de best mogelijke cijfers. Toch vinden veel werkgevers het spannender om te investeren in medewerkers dan in bijvoorbeeld inkoop of marketing. Mijn advies: investeer in uw medewerkers! Vaak is dat nog gratis ook.
Processen moeten zo efficiënt mogelijk verlopen. Inkopen moeten tegen zo laag mogelijke kosten plaatsvinden. Verkopen juist tegen zo hoog mogelijke marges. Dure computersystemen worden aangekocht om dit alles te ondersteunen. Maar wie bedenkt het meest efficiënte proces? Wie heeft de gunfactor bij uw leverancier voor die extra procent inkoopkorting? Wie is die verkoper die maand na maand mooiere cijfers op tafel legt? En wie vertelt aan de computer hoe het systeem dit alles gaat ondersteunen? Juist, uw medewerker.
Gratis
Investeren in mijn medewerker kost geld? Ja, soms wel. Maar vaak kost het u enkel wat tijd. Aandacht. Een gebaar. Een compliment of een luisterend oor. Uw medewerker is net als u mens. En mensen hebben van nature aandacht, een veilige omgeving en sociaal contact nodig. Uw medewerker wil het goede doen. U past bij elkaar, dat heeft u in het sollicitatietraject vastgesteld en dat is het uitgangspunt. Het is zaak om dat vast te houden.
Waarderen
Motiveren kan op verschillende manieren. Natuurlijk zijn arbeidsvoorwaarden daar een onderdeel van. Maar geld (alleen) maakt niet gelukkig. Uw medewerker wil gehoord worden, zich ontwikkelen en waardering krijgen voor wat hij doet. Toon interesse in uw medewerker, laat weten dat u haar of hem waardeert, zowel persoonlijk als zakelijk.
Luisteren
Weet uw medewerker die het meeste contact heeft met uw klanten niet het best waar de behoeften liggen? Uw medewerker die gemaakte fouten moet herstellen, weet die niet het best waar het misgaat in het administratieve proces? Luister naar uw medewerker die ideeën aandraagt voor een kans of verbetering en doe er uw voordeel mee.
Interesse
Geef regelmatig een compliment aan uw medewerker. Dat heeft veel meer waarde dan die extra bonus aan het einde van het jaar. Ook belangrijk, maar ook snel weer vergeten. Wat bijblijft is dat u vraagt naar de vorderingen van een dochter of zoon op school. Dat u weet in welk hockeyteam zij of hij speelt. Oprechte interesse in uw medewerker, dat blijft bij.
Ontwikkelen
Zorg ervoor dat uw medewerker voorop kan lopen. Als u wilt dat uw klant optimaal verzorgd wordt, is het zaak om uw medewerker scherp te houden en te ontwikkelen. Organiseer trainingen, stem deze af op de werkzaamheden, kennis en vaardigheden.
Opbrengsten
Wat kost het u? Tijd, en soms ook geld. Wat levert het u op? Loyaliteit, (werk)plezier, tevreden medewerkers, een stabiele organisatie, tevreden klanten en niet te vergeten: omzet.
Meedenken
Als u de komende tijd plannen maakt voor uw bedrijf, geef dan, juist in deze tijden(!), uw medewerkers een prominente plaats in uw gedachten. Onze HR-adviseurs denken graag met u mee over wat past bij uw organisatie en doelen.
24 augustus 2020
Geplaatst in:
Nieuws,
Blogs