Regelmatig krijg ik deze vraag. Welk bedrijf voert een goed HR-beleid, welk bedrijf juist niet en waarom? Het antwoord op die laatste vraag is dat niet een bepaald beleid, maar bepaalde factoren maken of HR-beleid goed is. Goed HR-beleid past bij uw (beoogde) medewerkers, u als ondernemer, uw klant en uiteraard bij geldende wet- en regelgeving. Ik neem u mee.
Hoe maak ik HR-beleid op mijn (beoogde) medewerkers?
Zorg dat uw beleid aansluit bij uw doelgroep. Welke wensen hebben zij en welke arbeidsvoorwaarden vinden zij belangrijk? Houd er rekening mee dat verschillende generaties verschillende wensen hebben. Waar voor een starter ontwikkelkansen heel belangrijk zijn, worden die voor een bijna-pensioengerechtigde minder belangrijk. Medewerkers met kinderen hebben vaak behoefte aan flexibiliteit, zodat zij kinderen naar school kunnen brengen, makkelijk weg kunnen in geval van ziekte etc.
Hoewel het niet altijd gemakkelijk of leuk is, dient u rekening te houden met het HR-beleid wat op de (uw) arbeidsmarkt gevoerd wordt. Wanneer uw medewerker ergens anders wél de voorwaarden vindt die hij bij u mist, loopt u risico op vertrek.
Welk HR-beleid past bij mij als ondernemer?
Als ondernemer bent u hét voorbeeld voor uw medewerkers. U bent de drijvende kracht van de onderneming. Zorg er daarom voor dat u doorvoert in uw HR-beleid wat u belangrijk vindt en verwacht van uw medewerkers. Verras uw medewerkers door voordelen die u fijn vindt, ook aan uw medewerkers toe te kennen. Een extra vrije dag wanneer het zonnig is, wat extra salaris, flexibiliteit t.a.v. de privésituatie, een gezellige borrel of een abonnement op een (zakelijk) tijdschrift. Ik moedig u aan om, dicht bij uzelf, eens buiten de kaders te denken.
Hoe maak ik HR-beleid dat relevant is voor mijn klant?
U wilt dat uw product of dienst aansluit bij uw klant. Wie brengt uw product of dienst bij de klant? Precies, uw medewerker. Daarom is het belangrijk dat die medewerker zich kan inleven in, en verbonden voelt met uw klant. Denk bijvoorbeeld aan medewerkerskorting, zodat uw medewerker tevens klant en ambassadeur wordt. Heeft u al eens aan uw klant gevraagd hoe zijn/haar HR-beleid eruit ziet? Voelt uw medewerker zich (nog) gewaardeerd wanneer hij in gesprek geweest is met uw klant? Of vindt hij het gras aan de andere kant veel groener? U kunt zelf uitrekenen welke medewerker zich het meest gelukkig voelt en dus uw klant het meest blij maakt.
Wat moet of mag ik met wet- en regelgeving in mijn HR-beleid?
Natuurlijk zijn er bepaalde wetten en regels waaraan u zich dient te houden. Denk aan de ARBO wet, wet verbetering poortwachter, wet minimumloon of een van toepassing zijnde CAO. Daarnaast zijn er (fiscale) regels die voor (on)mogelijkheden zorgen. Heeft u al eens nagedacht over het uitruilen van salaris tegen andere arbeidsvoorwaarden? Meer (onbelaste) reiskosten of gebruikmaken van de werkkostenregeling (WKR) zijn ook mogelijkheden die binnen geldende wet- en regelgeving zowel voor u als voor uw medewerker flinke voordelen kunnen opleveren.
29 maart 2023
Geplaatst in:
Nieuws,
Blogs,
Lansigt