Mocht u deze zomer, liggend op uw strandbed, nog eens wegdromen over uw onderneming en uw medewerkers, stel uzelf dan eens de vraag of u een aantrekkelijke werkgever bent. Want als u aantrekkelijk bent voor medewerkers, vinden de beste en meest passende medewerkers u vanzelf. Aangezien medewerkers uw belangrijkste productiefactor zijn, is het de tijd en moeite waard om goed na te denken over uw aantrekkelijkheid.
Wie zoekt u?
Weet u wat uw ideale kandidaat zoekt?
Om die ideale kandidaat aan te trekken, is het goed om te weten wat hij of zij zoekt. We zien verschillen tussen branches, generaties en type medewerkers qua wat zij aantrekkelijk vinden aan een werkgever. De één zoekt veel vrije dagen, de ander een hoger salaris. Weer een ander wil graag ruimte om maatschappelijk een steentje bij te dragen, of zoekt flexibiliteit in het indelen van werkdagen en -tijden. Weet u al wat belangrijk is voor uw medewerkers? Vaak is dit een goede graadmeter voor wat uw ideale kandidaat zoekt.
Moet u de kandidaat alles geven wat hij/zij vraagt?
“Ik weet zelf wel wat de behoeftes is.”
Een veelgemaakte denkfout is dat de ondernemer zelf wel weet wat de behoefte van medewerkers is, of spiegelt aan eigen wensen. Als ondernemer vindt u het wellicht fijn om werk en privé volledig flexibel door elkaar heen te laten lopen. Uw medewerker met een heel gestructureerde dagindeling heeft daar echter geen baat bij. En de medewerker die graag maatschappelijk actief is of langer op vakantie gaat, hecht zich minder aan een hoger inkomen. Mijn advies is om niet uit te gaan van de eigen situatie, maar om die van de medewerker te achterhalen.
Wat levert het mij op?
“Ja, ik wil!” een aantrekkelijke werkgever zijn. Hoe doe ik dat?
Zoals mijn advies (bijna) altijd luidt: ga in gesprek met de medewerker. Wilt u hier ondersteuning bij, of sparren over waar u aan kunt denken bij het worden/blijven van een aantrekkelijke werkgever?
Neem contact op voor een afspraak en ik sta u graag te woord!
28 juni 2023
Geplaatst in:
Nieuws,
Blogs